Vervolg 3 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Vervolg 3 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Vervolg 3

Door: Kogeert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

14 Mei 2015 | Frankrijk, Parijs

Vanaf Erre met veel wind door de heuvels en felgele velden met bloeiend koolzaad naar Cambrai gefietst. De kerk bezocht voor een stempel maar er was niemand aanwezig. Onze weg vervolgd naar Rumilly gefietst, daar opnieuw langs de Schelde, wat inmiddels maar een klein riviertje geworden is. Na nog een aantal klimmetjes met veel tegenwind en dreigende regenbui kwamen we in Hoonecourt aan.
Hier besloten we te overnachten op camping L'Escaut, midden in het dorpje achter de kerk. Daar was dan ook de plaatselijke bar en een omgebouwde caravan als frieterie.
Vanwege dat de camping ook een sociale functie had voor de plaatselijke bewoners werden wij ook enthousiast door hen begroet, dus steeds weer handen schudden. Het gaf wel een gevoel van saamhorigheid.
Na het eten zijn we net als de kippen op stok gegaan bij het vallen van de duisternis.
Prima geslapen, maar nog voor het licht werd al gewekt door hanengekraai en even later het gekwetter van de vele vogels en het gekwaak van kikkers. Als er een volumeknop hiervoor was, zou ik die wat hebben terug gedraaid.
Deze dag, zondag, hebben we een rustdag genomen en het dorpje wat verkend. Ook ons wasje gedaan en wat fietsenonderhoud.
Vandaag ook een echtpaar ontmoet uit Bolsward die met de tandem op weg waren naar Santiago, even als een Ier, een man van 68 jaar die door Europa aan het fietsen was, wilde zoveel mogelijk landen aandoen.
Maandag 12 mei zijn we weer verder getrokken en na enkele kilometers hebben we de bron van de Schelde bezocht.
Vervolgens door de velden met tarwe en gerst, die al in de aren stonden naar St Quentin gefietst.
Vandaar langs de rivier de Somme naar Noyon. Het was warm zwoel weer, 27 graden. In de kathedraal van Noyon een stempel gehaald.
Vervolgens door gefietst naar de abdij van Ourskamp, waar we op het terrein gratis ons tentje mochten opslaan en ook gratis gebruik mochten maken van het sanitair. Ook hier weer die mensen uit Bolsward ontmoet.
Heerlijk plat de jour gegeten in het plaatselijke chauffeurscafe met een vriendelijke waardin. Door de andere gasten was er veel belangstelling voor onze fietsen, ze gingen er omheen staan om ze van dichtbij te bekijken.
Na een hele rustige nacht onze tocht, na een stempel van de abdij, vervolgd door een prachtig bosrijk natuurgebied naar Compiegne en verder door de bossen en heuvels naar de abdij van Chaalis.
Daar hebben we het museum bezocht en door de prachtige tuinen
gewandeld.
In Plailly wilden we gaan overnachten in een herberg, doch deze was gesloten. Toen doorgefietst naar Vemars waar we in een B en B hotel konden overnachten. De fietsen mochten in onze kamer staan.
Na een rustige nacht en een heerlijk ontbijt gingen we dinsdag op naar Parijs.
Als snel hadden we de mijlpaal van 500 km te pakken.
We zagen al vanuit de verte de stijgende en dalende vliegtuigen van vliegveld Charles de Gaulle en onder het geluid hiervan zijn we door de velden naar Parijs gefietst.
Na kilometers langs het canal de Oursq gefietst en de periferique gepasseerd kwamen we in het centrum van Paijs.
Wel een apart gewaarwording om zomaar door Parijs te fietsen.
De navigatie aangezet om de jeugdherberg te vinden waar we zouden overnachten, doch die bracht ons in een verkeerd stadsdeel. Overnieuw intoetsen ging niet want inmiddels was ook de batterij leeg.
Toen weer terug gefietst naar de Notre Dame, waar we eerst enkele foto's gemaakt hebben.
Na diverse keren vragen kwamen we toch op het juiste adres, de herberg lang precies achter het Louvre, dus mooi in het centrum.
Wij als twee ouwetjes kregen een tweepersoonskamer in de jeugdherberg, ook hier konden onze fietsen binnen staan.
Na de kamer ingericht te hebben, bed opmaken en douchen zijn we de stad nog even in gegaan. We zijn eerst naar de Notre Dame gelopen voor een stempel. Daarna nog een broodje gegeten met een glaasje wijn en daarna heerlijk naar bed, want slapen doen we als roosjes.
Morgen, Hemevaartsdag, nemen we een rustdag om Parijs nog wat verder te bezoeken.
14 mei
Na een eenvoudig doch voedzaam ontbijt zijn we de stad in gegaan.

• 14 Mei 2015 - 10:52

Wilma:

Hoi mannen, leuk om zo een beetje te volgen waar je zijn.
    Lekker genieten van een rustdag vandaag en voor morgen weer succes hoor.
    We wachten weer op het volgende verslag. Gr. En dikke kussen van ons. xxx

• 14 Mei 2015 - 11:00

Ruud:

Hé mannen,
    Geweldig om jullie verslagen te lezen. Totnutoe allemaal plaatsen waar ik voor de honden ooit was. Het moet echt genieten zijn voor jullie. Veel plezier vandaag in Paris en gedraag jullie een beetje :-)
    Liefs Ruud.

• 14 Mei 2015 - 12:42

Roel En Gerrie:

Het is leuk te lezen hoe jullie dit allemaal ervaren,
    Goed verslag ik zou zeggen ,doe het rustig aan want jullie zijn ook geen twintig meer.
    Succes met jullie reis.

• 14 Mei 2015 - 16:32

Arnold Hendriks:

Echt leuk om te lezen en vol respect voor onze jongens.

• 14 Mei 2015 - 18:33

Rob Kamermans:

Bedankt voor jullie verslag. Zo te lezen eten jullie lekker, maar die calorieën heb je ook wel nodig om te fietsen.

• 14 Mei 2015 - 20:41

Marijn En Adrie:

De eerste 500 km. zitten erop!!!
    Jullie krijgen van deze reis veel mooie indrukken, die jullie altijd bij zullen blijven.
    Dus.....als het ook eens tegenzit, kijk dan in het rond of je iets moois ziet. Vast wel!!
    En...dat mensen verlekkerd naar jullie koga's kijken herkennen we..
    Wees er zuinig op en inderdaad zet ze maar op jullie kamer als dat mag.

• 15 Mei 2015 - 17:44

Remy En Annie:

Leuk om te lezen hoe jullie reis verloopt en dat we jullie kunnen volgen. Mooi om te lezen dat jullie zo genieten. Veel plezier in Parijs en succes bij de volgende etappe!

• 15 Mei 2015 - 19:16

Jose En Sjef:

wat speciaal: met de fiets voor de Notre Dame en de eerste 500 km zitten er al op.
    zo te lezen genieten jullie en hebben jullie zin in alles wat er komen gaat.

• 16 Mei 2015 - 14:59

Dirk:

hoi Ko en Geert,
    Met veel plezier jullie verslagen gelezen.
    Wens jullie nog veel fietsplezier, Grtz van uit hotel ADRZ
    Ps Maandag ws. weer thuis! :-)