Vervolg 7 - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Vervolg 7 - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Vervolg 7

Door: KoGeert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

07 Juni 2015 | Frankrijk, Oloron-Sainte-Marie

31 mei,
Na een heerlijkontbijt voor onze tent zijn we naar Rocamadour afgedaald om vervolgens weer te gaan klimmen, klimmetjes van 1 tot 2 km van 7%. Die waren voor Geert nogal pittig.
Daarna konden we heerlijk door het prachtige dal langs de rivier de Vers blijven rijden met geurende bossen en de geur van de kamperfoelie. Bij Vers mondde de rivier uit in de Lot en ook daar konden we langs blijven rijden naar Cahors. We zijn regelmatig gestopt om van de ver gezichten te genieten. Het was een vruchtbaar dal soms erg wijd en soms heel smal met aan weerszijden steile rotswanden.
In Cahors ons op de camping geïnstalleerd voor de overnachting.
Prachtig was s-nachts het geluid van de zingende nachtegaal en ook het geoehoe van de uil was te horen.

01 juni
Dwars door Cahors gereden en toen in de drukte de route kwijt geraakt doch via een omweg van 8 km weer terug gevonden.
Na enkele klimmetjes kwamen we bij Castelnau Montratier uit voor een bakje koffie.
Daarna door het mooie brede dal van de rivier Lemboulas met veel tuinbouw. Het was bewolkt en zwaar weer, dus veel zweten en ook veel water drinken. Hier hebben we de mijlpaal van 1500 km bereikt. Verder door naar Moissac waar de rivier in de Tarn uitmondde. Op de camping kwamen we een Nederlands echtpaar tegen, al een eindje in de zeventig. Ze waren op de fiets vanuit Bordeaux door zuid-Frankrijk onderweg naar Cahors om vervolgens dan weer terug te fietsen naar Bordeaux waar hun auto staat. Tot nu toe hadden ze al 1200 km gefietst en in 1988 hadden de route naar Compostella vanuit Nederland gelopen.

Vanuit Moissac eerst nog 15 km langs een kanaal gefietst, dat schoot lekker op. Daarna begonnen de klimmetjes weer en soms van die gemene van 9 of 10%. Dat was pittig, zeker omdat de temperatuur al snel op ging lopen naar 33 graden. Dus regelmatig stoppen om te drinken. De natuur is prachtig en de korenvelden beginnen al geel te kleuren.
In Miradoux in de schaduw bij de jeu de boulevard ons brood gegeten. Onderweg zien we nu ook steeds meer wandelaars en fietsers naar S de C., dus dat is elkaar steeds begroeten en Bon Camino wensen.
Door gereden naar Lectoure en met die hitte vonden we het wel genoeg voor vandaag. We kwamen op een luxe camping terecht met verschillende zwembaden en bubbelbaden, nou dat was echt heerlijk. Daar ontmoetten we een echtpaar uit Vogelwaarde en we bleken nog gezamenlijke kennissen te hebben van mijn(Ko) periode dat ik in Kloosterzande gewerkt heb.
Inde snackbar een frietje gegeten met...... een frikandel speciaal!
Verder de avond voor ons tentje door gebracht.

03 juni
Binnendoor naar Terraube gereden om daar de route weer op te pakken, door de heuvel met klimmetjes naar Castera-Verduzan en daar koffie gedronken bij het plaatselijke winkeltje, annex postkantoor, annex benzinestation.
Daarna door naar Biran, genietend van de vergezichten over de dalen, die net een lappendeken zijn met velden verschillende kleuren groen of geel gekleurde tarwevelden.
We wilden op de camping in L'Isle de Noe overnachten, maar dat was niet meer dan een grasveld met een toilet bij een kasteel.
Na zo'n dagje zweten wil je toch graag een douche, dus besloten we door te rijden naar Montesquiou, maar moesten we eerst nog wel een heftige klim nemen van 2,5 km van 6%.
Die camping lag ok bij een kasteel, met Nederlands beheer. We hebben er heerlijk gedoucht en gezwommen

04 juni
Na een heerlijk nachtrust werden we al vroeg gewekt door het geluid van de vele vogels. Daarna weer op pad en na enkele klimmetjes kwamen we het dal uit en... zagen we de eerste contouren van de Pyreneeën, daarvoor moeten we eerst nogwe ruim 100 km fietsen eer we er zijn. Ook vandaag klom de temperatuur weer snel op tot boven de 30'graden.
Via Marcia naar Maubourget gereden waar we voor de kerk in de schaduw ons brood gegeten hebben, we konden daar ook heerlijk vers water tappen en ons verfrissen.
Van daaruit naar Morlaas gefietst, dat was een heftige rit veelal door het open veld, weinig schaduw. Je voelde de hitte van het asfalt, bovendien waren ze nog een stuk asn het asfalteren waar we overheen moesten fietsen, nog meer hitte en de teer plakte aan je banden. Inmiddels was het 36 graden geworden.
Ons water was ook lauw geworden en raakte bijna op.
Bij een huis waar een mw. Het gras aan het maaien was om water gevraagd, ze deed heel vriendelijk het tuinhek voor ons open en bij de kraan in de tuin konden we ons verfrissen en vers water tappen, dat was heerlijk.
In Morlaas ons tentje opgezet. De beheerster van de camping was een beetje bezorgd omdat er onweer dreigde te komen.
Als het hard zou gaan regenen of onweren moesten we het gebouw binnen gaan, we mochten niet in de tent blijven.
Gelukkig dreef de bui af.
In een restaurant eenvoudig gegeten.
Het leuke was dat de uit alter de stand van de pelgrims uit de verschillende lande bij hield. Wij waren nummer 9 en 10 uit Nederland.
Nog herel even voor ons tentje gezeten en daarna met de kippen op stok gegaan.

05 juni
Na een rustig nachtje zijn we na het ontbijt koffie gaan drinken bij een paar excentrieke pelgrims die ons hadden uitgenodigd.
Ze waren te voet onderweg vanuit Keulen, al 4 jaar op pad door zuid Europa en nu vanuit Santiago onderweg naar Rome.
Onderweg verdienden ze wat geld met het zetten van tatoeages bij passanten.
Daarna zijn we verder gegaan via St. Castin en Lescar achterom de stad Pau.
Het was prachtig weer met af en toe een wolkje en we reden nu door een meer bebost gebied.
Via Lacommande naar Lasseube gereden, we wilden graag naar Oloron St. Marie, maar vanwege een devation werden we op een verkeerd spoor gezet. We hebben toen een 10 tal km omgereden, dat is op zich niet erg, maar die klimmetjes voor niets nemen is veel erger, zeker met die hitte.
Uiteindelijk kwamen we weer in Lasseube terecht en daar zijn we op de camping gaan staan.
Om onze teleurstelling te verwerken zijn we heerlijk uit eten geweest in een goed restaurant met een lekker glaasje rosé

06 juni
Vanochtend werden we waker van regendruppels, het was zwaar bewolkt en asn het miezeren. Eerst op ons gemak ontbeten, daarna werd het droog. Toen opgebroken en vervolgens Nasr Oloron gefietst. Heerlijk weer, 24 graden. Na enkele klimmetjes en een steile pukkel bij Goes kwamen we in Oloron, waar we ons geïnstalleerd hebben op de camping, de rest van de dag rust en morgen ook een rustdag, wel nog een wasje gedraaid
Ook hier een Nederlands echtpaar ontmoet, waarvan de man twee jaar geleden ook dezelfde fietstocht gemaakt heeft. Nu wilde hij zijn vrouw laten zien waar hij overal geweest was.
Van hen kregen we en lekker koud biertje aan geboden

• 07 Juni 2015 - 15:24

Rob Kamermans:

Bedankt weer voor jullie verslag. Jullie houden het vol (zowel het fietsen als het schrijven)! en blijkbaar meestal met plezier. Goed vervolg van jullie tocht!

• 08 Juni 2015 - 09:49

Remy En Annie:

Jullie schieten al aardig op en gaan de Spaanse grens al ruiken! Geweldig om jullie zo te mogen volgen en mee te genieten van jullie avontuur. Dat worden gespierde benen van al die klimmetjes. Geniet van al het moois en jullie contacten.

• 10 Juni 2015 - 08:25

Marijn En Adrie:

Geweldig, wat jullie allemaal zien onderweg. Het is soms ook afzien, maar dat vergeten je op den duur.
    De mooie natuur, uitzichten en contacten met andere mensen blijven in jullie herinneringen. Prachtig!
    Het schiet al aardig op, en we denken, als jullie de Pyreneeën over zijn, dat er een zucht van verlichting is.
    Maar.....nogmaals een hele ervaring. Diep van binnen ben ik (Adrie) best wel een beetje jaloers.

• 11 Juni 2015 - 12:31

Hans:

Hoi mannen. Nou, jullie beleven en zien nog eens wat. Mooi hoor. En vijftienhonderd km fietsen.... even rekenen... dat zijn meer dan negentien rondjes rond heel Keulen! Ik denk dat jullie route interessanter is!
    Groeten en een smakkerd,
    Hans