Vervolg 9 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Vervolg 9 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Vervolg 9

Door: KoGeert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

17 Juni 2015 | Spanje, Burgos

12 juni
Na een warme en onrustige nacht zijn we uit de drukte van de pelgrimsgite weer op de fiets gestapt. We reden naar Estrella, de rit begon alweer met vele klimmetjes die nogal heftig waren. We kwamen langs het klooster van Irache, een van de oudste kloosters van Navarra, waar al vanaf 1050 onderdak aan pelgrims verleend werd. We zijn even naar binnen gegaan, mede om ook een stempel te halen. Daarna door het heuvelachtige landschap naar Arcos, waar we ons brood gegeten hebben. Daar ontmoetten we een man uit Sas van Gent, die daar op zijn fietsvrienden stond te wachten.Verder door de heuvels via Viana naar Logrono, de hoofdstad van Rioja. We zagen een fikse regenbui op ons af komen, die we probeerden voor te blijven door flink door te fietsen, helaas de bui haalde ons in en we moesten toch even de regenkleding aan trekken.
We besloten om in Logrono in een hotel te overnachten en dan zondag een rustdag te nemen. Na een biertje op een terrasje gingen we op zoek naar een hotelkamer, doch dat viel niet mee.
Bij de eerste vier hotels konden we niet terecht, zaten vol.
Bij het vijfde hotel konden we een kamer boeken voor twee nachten. De eerste nacht veel duurder dan de tweede nacht. Dit was omdat het hier een feestdag was, het feest van San Barnabe, de patroonheilige van de stad en ook was het de dag van Rioja, het verkrijgen van de autorisatiestatus in 1982, ondertekend door koning Juan Carlos. Toen begrepen we ook waarom het zo druk was in de stad en er ook een feeststemming heerste.
Toch waren we blij met dit onderdak, want donkere wolken pakten zich samen en even later begon het te stortregenen, gedurende lange tijd.
Na een heerlijk bad en gerust te hebben zijn we de stad in gegaan voor boodschappen en een hapje eten ( in een snackbar , om de kosten wat te drukken). Daarna terug naar het hotel om lekker te gaan slapen.

14 juni
Vannacht heerlijk geslapen en op het gemakje ontbeten.
Daarna de stad in gegaan om deze wat te verkennen. De kathedraal binnen gegaan en het begin van de dienst mee gemaakt, daarna nog drie andere kerken bezocht waar ook een dienst bezig was.
Toen heerlijk in het zonnetje op terras tegen over de kathedraal koffie gedronken en daarna witte wijn met calamaris. Op de kathedraal zat een groot ooievaarsnest, zoals je dat hier veel ziet in deze streek. Het bijzondere was dat ze hier op deze toren bescherming hadden aangebracht om ooievaars te weren, maar toch was er een nest.
Daarna terug naar het hotel om wat te eten en siësta.
Rond 17:00 uur weer de stad ingegaan en vanwege de festiviteiten was er een grote braderie met folklore en tentjes met streekproducten.
Een restaurant voor het avondeten opgezocht en daarna voor de nacht terg naar het hotel.

15 juni
Na het ontbijt de fietsen weer geladen en de route weer opgepakt om Logrono uit te komen. We werden achterop gereden door een Belg, die samen was met zijn tweelingbroer. Hij was pater van Don Bosco, waar we gezellig mee in gesprek kwamen. Zij staken onderweg nog een eigengemaakt kruisje in het hekwerk langs de kant van de weg, ter nagedachtenis aan een vriendin die juist was overleden.
Onderweg nog een stempel gehaald bij een kraampje, El Peregrino passante.
Via Navarette door de heuvels naar Naiera en via de hoogvlakte naat Badaran. Het was bewolkt weer met af en toe een zonnetje, perfect fietsweer.
Van Badaran naar Villar de Torre door naar Sto. Domino de la Calzada, steeds fietsen langs de wijngaarden van de heerlijke en beroemde Rioja wijnen. Daar hebben we overnacht in de abdij van de zusters Cisterciense.
We ontmoetten daar ook nog een Nederlands echtpaar, hij 73 jaar en zij 69 jaar, die ook op de fiets onderweg waren Naar S. De C.. Zo zie je maar de ouwetjes doen het nog goed!

16 juni
Heerlijk geslapen, ondanks met zes man op een kamer, om 07:00 uur opgestaan. Om 07:30 uur kwam er een flinke dame iedereen uit bed trommelen, want om 08:00 uur moest iedereen het pand verlaten hebben. Ze ging tekeer als een briesende stier. Ze blerk naderhand ook wel humor te hebben, want ze kon er zelf ook om lachen, maar het werkte wel.
Wij waren als laatsten, zoals gewoonlijk, die het pand verlieten, we lieten ons niet opjagen, daarna ging de deur op slot.
Eenmaal het stadje verlaten, kregen we een lekkere lange afdaling. Het was zwaar bewolkt weer, koud met 9 graden, dus lekker de jas aan.
Later reden we door de brede vallei van de Tiron met veel graanvelden, die hier nog groen zagen, dit w.s. Door de hoogte (tussen de 800 en 900 meter).
In Belorado een koffiestop waar we weer het Nederlandse echtpaar tegen kwamen en even later ook weer de Belgische vrienden.
Na diverse klimmetjes via Cerraton de Juarros zijn we doorgefietst naar Ages, waar we ons lieten inschrijven in een pelgrimsgite met een erg vriendelijke, sociale beheerder, die ook voor het avondeten zorgde.
Aan tafel zaten we met een doofstomme jongeman uit L.A. En een man uit Californië. Verder waren hier nog meer Amerikanen en ook Korianen. Het eten was voortreffelijk en de wijn vloeide rijkelijk en dit alles voor een prijs van € 9,-- pp.
Daarna lekker slapen.

17 juni
Na een goede nachtrust en een ontbijt in een cafeetje verderop zijn we op weg gegaan naar Burgos. Dit in een hoog tempo omdat het alleen maar dalen was. Het was licht bewolkt en koud, 10 graden met een koude noordoosten wind, die we gelukkig meestal in de rug hadden.
In Burgos een stempel gehaald en een rondje rond de kathedraal gereden. Was ons bekend omdat we er verleden jaar ook geweest waren.
Na een kopje koffie en een brood gekocht te hebben zijn we de stad uitgefietst. Door het wijde dal van de Arlazon langs eindeloze graanvelden naar Vilviestre voor een lunchstop.
Daarna via de hoogvlakte met eindeloze vergezichten en hier en daar een klimmetje naar Castojeriz, wel eerst nog onderdoor de boog van de ruïne van San Anton gefietst. Hier is het weer een heel ander landschap, veel droger en ruiger, de heuvels zijn amper begroeid, bijna geen bomen, erg kaal. Naast de akkers is het hier erg steenachtig met wat dor aanziende struiken.
Hier verblijven we voor de nacht in een hotelletje.
Inmiddels is het strak blauwe lucht en erg zonnig maar wel nog steeds de frisse wind.

• 17 Juni 2015 - 23:43

Manuel & Anne :

Mooi. Wat een ervaring! En 12 juni hierboven moet 13 juni zijn? Succes verder, mannen!

• 18 Juni 2015 - 08:03

Remy En Annie:

Mooi hoor hoe je jullie kan volgen, de klimmetjes met procenten zijn voorbij zo te lezen.

• 18 Juni 2015 - 08:48

Rob Kamermans:

Dag Ko en Geert, Bedankt weer voor jullie verslag! Jullie zijn heel trouw in het schrijven. Dat het daar hier en daar zo koud is in juni. Omdat jullie hoog zitte, denk ik?

• 18 Juni 2015 - 12:37

Rob En Magda:

Hey Boys,

Wat lezen we nu in jullie verslag?
    Boodschapjes doen en eten in een snackbar om de kosten te drukken!!!!!
    Het is niet te geloven!!

Want de volgende dag,WITTE WIJN EN CALAMARIS op het terras.

Niet meer zielig doen hoor.Ha ha

Fijne rit verder en groetjes van
    Rob en Magda

• 18 Juni 2015 - 18:59

Marian En Ad:

Hoi heren, het gaat goed zo te lezen. Nog even en jullie doel is bereikt.
    Veel succes. groetjes.

• 18 Juni 2015 - 20:05

Marijn En Adrie:

hallo jongens,

Je komen steeds dichterbij je einddoel. Jullie ruiken de finish zeker, omdat het zo hard gaat.
    En dat het bij Burgos koud kan zijn....dat weten wij ook uit ervaring.
    En dan al die ooievaars op hun nesten, prachtig hè?
    We genieten gewoon mee met jullie door jullie reisverslagen.

Lieve groeten, Marijn en Adrie

• 21 Juni 2015 - 17:05

Hans:

Doorzetten jongens... nog een snoksje!

• 21 Juni 2015 - 21:09

Sjef En Jose :

Hoi Taberna jose ? mooie auberge om te eten en en te slapen in El Acebo.
    Nog 250 km kilometer , Cruz de Ferro , mooie foto's van jullie. het komt goed met jullie als peregrino's,
    Manjarin bij de Tempeliers niet voorbij fietsen maar gewoon bezoeken, "once in a Life Time "

Bon camino

• 22 Juni 2015 - 11:41

Bert:

Nou mannen de finish bijna in zicht, jullie doen het geweldig.

het is genieten van jullie verslagen.

veel succes verder. groetjes Bert en Hans