Vervolg 10 - Reisverslag uit San Fiz do Seo, Spanje van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Vervolg 10 - Reisverslag uit San Fiz do Seo, Spanje van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Vervolg 10

Door: Ko Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

23 Juni 2015 | Spanje, San Fiz do Seo

18 juni,
Vanaf Burgos hebben we drie dagen tot aan Leon over de licht heuvelende hoogvlakte gefietst met oneindige lange wegen en heel veel graanvelden wat op een gegeven moment wat eentonig ging worden. Wat mooi was, was het oude sluizencomplex bij Fromista, dat waren drie hoge sluizen die etappegewijs boven elkaar liggen met gebogen zijmuren, zodat er twee schepen naast elkaar konden liggen.
Je zag hier ook nog veel oude, niet-Amerikaanse in gebruikzijnde irrigatiekanalen en goten inheit landschap liggen. Tegen wording pompen ze het water op om de akkers te besproeien. Water is hier genoeg, er zijn vele beekjes en stroompjes die je hoort en ziet.
Het weer werd langzamerhand beter, de koude wind was weg en met 25 graden is het heerlijk fietsweer.
In Sahagun ontmoetten we weer onze Belgische vrienden, dus ook mar meteen de emailadressen uitgewisseld.

20 juni
Kwamen we in Leon aan, een druk stadje met een prachtige kathedraal, even een stempel gehaalde en toen de rust weer opgezocht van het platteland.
Het landschap veranderde in een wat prairieachtig gebied, droge dorre graslanden, weinig landbouw en een enkele wijngaard.
Doorgereden naat Hospital de Orbigo, waar we de nacht op een camping hebben doorgebracht.

21 juni
Vanochtend vertrokken via Possadilla naar Astorga. Het landschap werd weer heuvelachtiger, zodat we weer wat meer moesten gaan klimmen. In Astorga langs het paleis van Gaudi gefietst en ook nog een stempel gehaald.
Doorgereden naar Rabanal de Camino, waar we geluncht hebben.
Daarna een flinke klimaat 8,5 km van 7 tot 10% naar Cruz de Ferro. Bij dat kruis hebben we onze steen uit Goes neergelegd.
Daarna nog eenstemmige klim naar de Iragopas (1515mtr)met daarop een steileafdaling nasr El Acebo op zoek naar de auberge Josefine, doch die bleek niet meer te bestaan. We werden door verwezen naar Auberge Casa de Pelegrino, een nieuwe moderne auberge met zwembad. Niet ontmoetten we een Nederlands echtpaar uit Limburg, zij waren te voet onderweg, vertrokken op 21 maart vanuit Maastricht.
Die avond heerlijk ophet terras gegeten, want de temperatuur was weer opgelopen tot boven de 30 graden, met uitzicht over het dal, we zaten nog op 1150 mrt. Genietend van de ondergasnde zon.

22 juni
Vanuit El Acebo vertrokken met een afdaling van10 km. Af en toe slecht wegdek enzeer vele bochten, zodat je kramp inje handen kreeg vangnet inde remmen knijpen. Het stof vande remblokjes van het voorwiel zorgde ervoor dat je benen zwart werden.
Door gefietst naar Ponferrada waar we de Tempeliersburcht wilden bezoeken, maar bleek helaas gesloten te zijn. De basiliek nog bezocht, een stempel gehaald en koffie gedronken.
In Cacabelos bij een oud mannetje voor de kerk een stempelgehaald, hij wilde hebben dat we de kerk nog ingingen en wees ons zelfs de weg naar het toilet in de kerk.
Toen door naar Vilafranca waar we op een bankje in de schaduw geluncht hebben, want de temperatuur liep alweer naar de 30 graden.
Door geklommen naar Trabadelo, waar we in een auberge gingen overnachten i.p.v. op de camping i.v.m. dreigende luchten. We kregen een vierpersoonskamer voor ons tweeën.
De onweersbuien bleven gelukkig uit.

23 juni, rustdag
Vanochtend een paar km verder gefietst naar de camping, waar slechts een caravanstond met een Nederlands echtpaar met twee kinderen. Zij boden ons een bakje koffie aan. De man bleek een geboren Tilburger te zijn, die net als Geert oude St. Jozefschool had gezeten. Hij is nu beeldend kunstenaar in Zeewolde.
Later kwamen er nog twee Nederlandse pelegrino's.
Ondanks dat er geen beheerder was hebben we ons tentje toch maar opgezet.
Terug naar het dorp gefietst omdat boodschappente doen, verder lekker gerust.
Nog een kleine 200 km te gaan.
Jose en Sjef vertrekken morgen met onze kampeerbus vanuit Den Bosch richting Santiago de Compostela

• 23 Juni 2015 - 21:09

Rob Kamermans:

Bedankt voor jullie verslag weer! Het einddoel komt langzamerhand in zicht. Jullie schrijven over de verslijtende remblokjes. Ik neem aan dat jullie die zo nodig vernieuwen?

• 23 Juni 2015 - 23:01

Sonja:

Wat een avontuur! En nu de kampeerbus vertrekkensklaar staat, nader je langzamerhand het einddoel. Succes daar mee.

• 24 Juni 2015 - 00:17

Roeline:

Hallo mannen, nog even de laatste loodjes en dan is het einddoel bereikt,succes, tot gauw.