Noordkaap 2016 - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Noordkaap 2016 - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Noordkaap 2016

Door: Ko/Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

14 Mei 2016 | Polen, Gdansk

Zondag 08 mei
Na een heerlijk ontbijt met verse broodjes van de bakker om de hoek en afscheid genomen van onze Zwitserse buren uit Zurich, die ook onderweg zijn naar de Noordkaap(via Denemarken), zijn we afgereisd naar Spreewald. In Lubbebau hebben wij ons geïnstalleerd op een prachtige camperplaats. Spreewald is een waterrijk gebied, lijkt op Giethoorn. Dus met de fiets er op uit over smalle dijkjes met aan weerskanten water met daarin luid kwakende kikkers. Bij terugkomst een heerlijke sorbet gegeten op het gezellige marktplein van Lubbenau en een spreewalds donker biertje genuttigd. Nog een poos voor het busje gezeten tot de zo'n onder ging, want daarna begon het snel af te koelen.

Maandag 09 mei
De dag begon met prachtig weer. Tijd om wat huishoudelijk werk te doen in de bus en een wasje laten draaien(maandag wasdag!).
Geert heeft voor de middag een route uitgestippeld, dus wat proviand in gepakt en weer op de fiets gesprongen. Lekker door een mooie landelijke omgeving gefietst. Verrassend was dat we veel over onverharde wegen en soms door het mulle zand(was minder leuk) moeten fietsen. Bij een kraampje langs de weg asperges gekocht voor het avondeten, heerlijk met ei en ham.
Die avond wat voorbereidingen getroffen voor ons vertrek naar Polen.

Dinsdag 10 mei
Vanochtend rond 10 uur vertrokken richting Poznan. We reden door een bijna vlak landschap, afwisselend door bossen en dan weer landerijen met weer veel felgele koolzaadvelden. De provinciale wegen zijn van een niet al te beste kwaliteit, veel opgelapte gaten en diepe sporen van het vrachtverkeer. Het lijkt een wat armoedige streek gezien de vaak wat vervallen huizen of in elk geval met veel achterstallig onderhoud. Het ziet er vaak wat verrommeld uit. De camperplaats in Poznan was vol, dus moesten we uitwijken naar een boerderijcamperplaats 16 km verderop. Heerlijk die rust en stilte van het platte land met de vele vogelgeluiden. Mooi was dan ook gedurende de nacht het geluid te horen van de nachtegaal.

Woensdag 11 mei
Heerlijk geslapen en wederom een prachtige dag. Eerst nog even de goudvissen in de vijver voor onze camper gevoerd met broodkorsten, daarna op de fiets naar Poznan. Door de velden over onverharde soms zanderige en stoffige wegen. Wel prachtig en spannend om door zo'n onbekende omgeving door allerlei primitieve dorpjes te fietsen. Na 25 km kwamen we in het prachtige centrum van Poznan aan. Was druk met verkeer en voor ons niet altijd duidelijk of we over de weg of over de stoep moesten fietsen, dus we keken maar hoe de plaatselijke bevolking dat deed. Het verkeer hield wel goed rekening met ons als fietsers, mogelijk dat ze zagen dat we vreemdelingen waren in de stad! Bij de touristinfo een plattegrondje van de stad gehaald en daarna en rondwandeling gemaakt. Een prachtig stadhuis en cathedraal. De bevolking is hier nog erg gelovig, in de kerk zat een rijtje mensen te wachten om ter biecht te gaan. Geert bestelde een hamburger bij een tentje op de markt met de gedachte een klein hapje te eten. Nu bleek het een dubbele hamburger te zijn met salade en diverse sauzen, in zo'n kartonnen bakje, hetgeen een heel karwei was om die zonder te knoeien op te eten. Dat lukte bijna! Het was nog wel even wennen aan de Poolse munteenheid, de zlotty. Na een biertje aan onze terugtocht begonnen en om 17:30 uur waren we weer terug bij ons busje. Een douche was dan ook heerlijk om al het stof van je lijf af te spoelen.

Donderdag 12 mei
Na het ontbijt vertrokken richting Rowy, de noordkust aan de Baltische zee.
De provinciale wegen bleven even bar slecht. Onderweg hield, tot onze schrik, de navigatie er mee op. Daar we niet over een getailleerde kaart (wel een grovere routekaart)beschikten en we meestal op coordinaten rijden, dus bij een benzinestation gestopt om een goede kaart te kopen. Toen ik daar mee bezig was kwam Geert me halen dat hij de navigatie had kunnen resetten, wat een opluchting.
In Rowy werden we op de camping door een vriendelijke beheerder in gebroken Duits te woord gestaan, want van het Pools is niets te maken. Hier was het fris, 15 graden met een koude wind van zee, dus de lange broek weer aan gedaan. Na een wandeling door het dorp en strand zijn we terug in de bus gaan zitten met de kachel aan.

Vrijdag 13 mei
Lekker op het gemakje opgestaan en ontbeten. Weer een prachtige zonnige dag, dus lekker voor de bus gezeten en koffie gedronken. Even naar het dorp gelopen om inkopen te doen. Na de lunch op de fiets gestapt om door het natuurgebied te gaan fietsen, doch dit was geen succes omdat de fietspaden voor een groot deel uit los mul zand bestaan. Daar is geen doorkomen aan. Dan maar een wandeling gemaakt door dat gebied. Wel kun je zien dat het Tourisme hier in opkomst is, want er wordt veel gebouwd met name appartementen voor vakantiegangers.

Zaterdag 14 mei
Na een nevelige start van de ochtend werd het snel mooi weer met 18 graden. We vertrokken naar Gdansk door een steeds meer heuvelend landschap. De streek wordt hier ook wat rijker, veel nieuwe huizen gebouwd en vanmiddag op de camping in Gdansk aangekomen.

• 14 Mei 2016 - 23:33

Manuel & Anne :

Inspirerend om de nachtegalen van Poznan gehoord te hebben, lijkt me...! Het wegdek kan trouwend óók inspirerend werken als zinnebeelding van het leven. Geniet en goed vervolg van jullie reis!

• 15 Mei 2016 - 08:21

Arnold Hendriks :

Wat fijn om jullie ervaringen weer te mogen lezen. Was geert (nachtegaal) aan het zingen??
    Ik kijk alweer uit naar her volgende verslag. Geniet ze