Noordkaap2016 - Reisverslag uit Karasjok, Noorwegen van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Noordkaap2016 - Reisverslag uit Karasjok, Noorwegen van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Noordkaap2016

Door: KoGeert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

11 Juni 2016 | Noorwegen, Karasjok

Zondag 05 juni,
Op het gemak opgestaan en richting Tornio vertrokken. In Ajos vlak bij Kemijarvi een ijsbreker bezocht, die de Laplandse kust bevaarbaar moet houden in de winter, jammer dat hij niet open was voor bezoek.Doorgereden naar Nikkala, dat is Zweden(we hebben toch nog wat extra tijd). Wel moest de klok weer een uur terug. Daar op een prachtige CP aan het haventje ons geïnstalleerd, waar af en toe bootjes in en uit het water gehaald werden. Vandaag wat minder wind met 17 graden.

Maandag 06 juni
We besloten Zweden nog wat verder in te rijden, door dorpjes met allemaal houten huizen. Weer prachtig weer met 18 graden.
Doorgereden naar Gammelstad, een kerkdorp (Unesco). Dat dorp bestaat uit een kerk met daar omheen allemaal kleine houten huisjes, hutjes. Vroeger kwamen de boeren alleen met de feestdagen naar de kerk i.v.m. de afstanden, dus bouwden daar een huisje om te overnachten en bleven daar dan meteen een hele week om handel te drijven en feest te vieren. Daar heerlijk rond gewandeld, het was erg erg druk omdat het in Zweden een nationale feestdag was. Zag er gezellig uit er was volksmuziek en dans. Om 16:00 uur nog een concert en zang in de kerk bijgewoond. Op de Cp stonden 8 Campers, waarvan 4 Nederlanders allemaal op weg naar de Noordkaap. We kregen nog extra tips van onze buurvrouw die al 35 jaar in Noorwegen komt.

Dinsdag 07 juni
Na afscheid van onze buren genomen te hebben zijn we naar Lulea gereden, daarna weer meer naar het noorden. Hiermee verlaten we de kust van de Botnische golf. Practig weer met 20 graden.
Door gereden naar Aavasaka, de weg was stil en nogal eentonig door de vele bossen met berken en dennenbomen. We waren blij om af en toe een tegenligger te zien. In Aavasaka hebben we ondanks het mooie weer in de bus geluncht, want "uche, uche, het stikte hier van de muggen". Vervolgens ons ingesmeerd met antimug en de jas tot boven toe dicht de berg op gewandeld, naar de uitkijktoren voor de middernachtzon, want de zon gaat hier in de zomer 40 dagen niet onder.
Doorgereden naar een CP bij Niskapaa aan een rivier met een waterval, een prachtig plekje. Die avond nog een kampvuurtje gestookt op een rots naast de waterval.

Woensdag 08 juni,
Vanochtend wakker geworden van de regen en...... natte sneeuw met een temperatuur van 05 graden.
We zijn naar Pello gereden waar we de grens met Finland weer passeerden en de klok weer een uur vooruit moest. Op deze weg hebben we de Poolcirkel gepasseerd, waar je overigens niets van voelt. In deze streek veel meren, rivieren en natuurlijk bomen.
Het weer knapte op en werd toch nog 12 graden. We kwamen bij Rovaniemi, waar een eindje verder op Santa Claus Village lag, een soort Efteling, maar dan alles in het teken van de kerst, want hier komt de kerstman vandaan. Veel kerstspullen en souvenirs, alleen vreemd om daarbij ook kerstmuziek te horen (in juni).
We bleven hier op de CP overnachten, inmiddels was het weer gaan regenen, dus lekker de kachel aan.

Donderdag 09 juni. Witte Kerst,
Toen we vanochtend wakker werden, hoorden we de regen niet meer. Maar toen we naar buiten keken lag er een laag sneeuw, met 0 graden. En dan met de muziek van 'komt allen tezamen' op de achtergrond werd het toch nog een witte kerst voor ons.
Na het ontbijt eerst bij de benzinepomp de lege gasfles omgeruild. We werden daar aller vriendelijkst geholpen. Het bleef nog sneeuwen, voelde vies koud aan. Zo kwam de winterjas nog goed van pas. Later ging de sneeuw over in regen met 05 graden.
Gereden naar Sodankyla over weer rustige en eentonige wegen.
Een nette camping, alleen hier en daar wat nattig en drassig. In het dorpje het oudste (1689) houten kerkje van Lapland bezocht. Was nog in originele staat ondanks dat het nooit geverfd is geweest. In de plaatselijke bar een biertje, a €6gedronken en een praatje gemaakt met de barkeeper.
Verder lekker in de bus met de kachel aan en bloemkool met een karbonade gegeten. Inmiddels is het droog geworden en is de zon gaan schijnen en om 23:15 uur schijnt hij nog in de bus.

Vrijdag 10 juni.
Vanochtend droog, maar bewolk. Soms nog een beetje miezerachtig toen we richting Vuotso reden. Plotseling in de remmen voor een overstekende Eland, ging te snel voor een foto.
In Kaunispaa een wintersportgebieden bezocht, boven op de berg lag nog wat sneeuw, daar geluncht. Was koud, 5 graden met veel wind, vervolgens verder gereden om een berkenhof te bezoeken, dat is een groot rotsblok wat in de ijstijd uitgehold was door een gletsjer. Daarna door naar Inari voor een overnachting. Hier stond een hele kolonie Nederlanders, wij hebben ons hier aan toe gevoegd met als voordeel dat we gratis elektra hadden. "ons Zeeuwen bin toch zuunig"
Verder hier in dit oord nog wat rond gewandeld, maar het zag er vrij sfeerloos uit, alleen de ligging aan het water was prachtig.

Zaterdag 11 juni
Vanochtend vroeg opgestaan, zodat we tegelijkertijd met de Nederlanders konden vertrekken, dit omdat we illegaal stonden.
Eerst nog even de tank volgooien omdat we de grens met Noorwegen gaan bereiken, richting Karasjok. De natuur werd meer heuvelachtiger met 10% hellingen, de bomen worden naar mate we verder naar het noorden rijden veel kleiner, de berkenbomen zijn eigenlijk meer grote struiken. Hier heel veel meren, rivieren en stroompjes en drassig land. Nu veel meer mooie vergezichten. De bewolking brak, de zo'n kwam door met 15 graden.
We waren al vroeg op de camping, mooi tijd om het bed te verschonen en een was te draaien.
Vanmiddag op de fiets naar het dorp voor boodschappen en Noorse kronen. Daarna heerlijk van de zon genieten voor de bus.

• 12 Juni 2016 - 05:57

Manuel & Anne :

Een hartelijke vakantiegroet vanuit Kroatië!!

• 12 Juni 2016 - 21:24

Joske:

Wat een reis... zelfs met sneeuw !
    toch wel mutsen en handschoenen bij...
    geniet maar van alle bijzonderheden en nu op naar 21 juni de langste dag, hopelijk met ZON.

• 12 Juni 2016 - 22:41

Petra Mols:

God kvjeld!

Heerlijk om weer mee te liften met jullie belevenissen in Lapland. Nu komt de Noordkaap toch echt in zicht... Spannend.
    Gek hè dat de vogels 's nachts gewoon fluiten?
    Zeg wat bijzonder dat jullie een ELAND zagen, al was het dan in een flits. Het was toch een eland? Toch niet een rendier? Ik vraag het omdat ik niet eerder iets las over rendieren. Rendieren zagen wij veel, vooral in Noorwegen. Maar elanden nul!
    Ik volg jullie met veel plezier.
    Liefs,
    Petra

• 13 Juni 2016 - 19:46

Marian V.Gils:

Hoi Geert en Ko, Heel fijn te lezen dat de reis erg goed verloopt en ook zoveel bijzondere dingen die jullie meemaken. Geniet verder maar. Groetjes uit Tilburg.

• 14 Juni 2016 - 11:26

Roeline:

Hallo Ko en Geert,
    het begint bij mij zo langzaam te kriebelen om aan de reis te beginnen, zie wel dat het wintergoed weer de kast uit moet, dus laagjes aan en mijn badpak mag thuis blijven.
    als ik in de buurt van de Kaap ben bellen wij.
    Groeten,har det sa bra!

• 15 Juni 2016 - 19:59

Corrie Molhoek:

Hallo Ko en Geert,

Heel mooi om jullie reisverslag te lezen. Ik kan zo mee genieten, maar in het echt is het natuurlijk mooier.
    Hier gaat alles ook goed, en ben heel druk geweest, ik heb o.a. geholpen bij Rinus en Carla met de verhuizing (schoonmaken) maar heb ook een paar begrafenissen gehad in Krabb. afgelopen weekend (11-6) ben ik in Rotterdam geweest vanwege verjaardagen. Verder wens ik jullie een goede reis en geniet er maar van. Ik lees het vervolg wel weer. Groetjes Corrie M