Noordkaap 2016 - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Noordkaap 2016 - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Noordkaap 2016

Door: KoGeert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

18 Juli 2016 | Denemarken, Kopenhagen

Zondag 10 juli
Vanuit Algard nog even een ommetje gemaakt naar Stavanger en daarna richting Oslo.
De lucht begon te betrekken en het ging weer regenen gedurende de verdere rit. Ondanks de regen konden we toch van een mooie rit genieten.
Toen we in Hovag aankwamen klaarde het op en werd het droog.

Maandag 11 juli
Vertrokken naar Oslo met zon en dan ziet alles er nog mooier uit dan gisteren met al die regen. Een prachtige route door het veel vlakkere land dan dat we de laatste week gewend waren. We reden dan ook vlak langs de kust.
Tegen de tijd dat we in Oslo aankwamen begon de lucht te betrekken en viel de regen met bakken uit de lucht gepaard met onweer.
We hebben ons op een camperplaats geïnstalleerd boven op een berg hoog boven Oslo, bij de skischans en het wintersportgebied van Oslo. Later toen het droog was hier nog even rondgewandeld.

Dinsdag 12 juli, culturele dag
Vanochtend met de metro, die 200 meter van de camperplaats een halte had, de stad Oslo in. Als eerste hebben we het prachtige Vigelandpark bezocht. Een groot beeldenpark, het werelds grootste sculpturenpark, ontworpen door Gustav Vigeland. Daarna ook nog het het Vigelandmuseum bezocht.
We waren onder de indruk hoe hij de mens van jong tot oud in al zijn emoties uit kon beelden.
Vervolgens langs het koninklijk paleis gewandeld, waar net een wisseling van de wacht bezig was, maar dat duurde nogal lang en hebben dit niet verder afgewacht.
Daarna naar het centrum gewandeld en het enorme raadhuis bezocht met al zijn artistieke schilderingen.
Toen door de drukke binnenstad, langs het parlementsgebouw naar de Oslo-kathedraal.
Toen weer terug met de metro naar de camperplaats en zijn we Oslo uit gereden, we moesten heel veel ondergronds rijden om Oslo uit te komen. Volgens ons is het wegennet ondergronds net zo groot als bovengronds.
Het was de gehele dag prachtig weer tot we bij Moss kwamen om boodschappen te doen, we kregen een enorme regenbui met onweer te verwerken.
Voor de overnachting naar Alby gereden, een klein dorpje bij Moss, op een parkeerplaats bij een wandelbos.

Woensdag 13 juli
Vanochtend licht bewolkt weer met 22 graden over de E6 naar het zuiden, naar Zweden gereden.
Bij Tanumshede besloten om de kunstroute te nemen om niet constant over de autobaan te rijden en om meer van het heuvelende landschap te genieten. Hier zijn ook nog wel fjorden maar dan niet meer zo hoog en steil en indrukwekkend als in Noorwegen.
Via Uddavalla naar Vanersburg gereden om aan het Vanermeer een plekje voor de nacht te zoeken. Dit vonden we op een parkeerterrein aan het strand bij Gaddessanda.
Hier nog even aan het strand gewandeld.
Er was een harde wind met af en toe regen. Om 22:00 uur begon het duister te worden.

Donderdag 14 juli
Vertrokken naar zuidelijke richting via Vargarda, Boras ( midden zuid Zweden). We hadden daar een camping op het oog, daar aan gekomen werden we door een Nederlandse stagiaire ontvangen. We zouden hier perse een Zweedse campingkaart moeten kopen om te overnachten. Daar waren we het niet mee eens en zijn vertrokken naar een camping bij Vernamo, waar we van harte welkom waren op onze internationale campingkaart. Een prettig en ontspannen verblijf.

Vrijdag 15 juli
Heerlijk geslapen tot 09:00 uur en op het gemakje ontbeten.
Daarna vertrokken naar Kosta met buiachtig weer.
Eenmaal in Kosta flinke stortbuien.
Hier de glasfabriek van Kosta Boda bezocht, we mochten door heel de fabriek lopen om de processen van het maken van wijnglazen, vazen en schalen van dichtbij mee te maken. Heel indrukwekkend en interessant om dit te zien. Daarna de gallery bezocht om de prachtige glazen kunstwerken te bewonderen. Toen in de shop nog een leuke vaas gekocht.
Daarna doorgereden naar de zuidkust bij Karlskrona.
Daar vonden we op een klein schiereilandje bij het haventje van het afgelegen dorpje Hasslo een rustig, mooi plekje om te overnachten. Mochten hier gebruik maken van het haventoilet en douche.
Genoten van de ondergaande zo'n met hele mooie wolkenluchten.

Zaterdag 16 juli
Met mooie ochtendzon vertrokken richting Malmo, door een heuvelend landschap met akkerbouw en weiden afgewisseld met bossen. Soms lag er een doodgereden jonge das of vos langs de kant van de weg.
Opvallend was dat we hier ineens de houten huizen kwijt waren. Hier weer stenen huizen, soms erg kaal en strak, hetgeen niet meer zo vriendelijk overkwam als de houten huizen.
Bij de kust hadden we gewoon weer vlak land.
De bewolking werd hier dikker en de wind wakkerde aan.
Op een schiereilandje onder Malmo werden we in Skanor op de camping allerhartelijkst ontvangen. We besloten om hier twee nachten te blijven staan.

Zondag 17 juli
Genoten van een heerlijk zondags ontbijt. Het was mooi zonnig weer, dus tijd om de stoelen buiten te zetten, de wind was nog wel fris.
In de tweede helft van de ochtend zijn we naar Malmo gereden om de stad te verkennen.
Een moderne stad waar veel oudheid overheerst wordt door moderne gebouwen.
Na een wandeling door de binnenstad zijn we naar de boulevard gereden, die er gezellig en mooi uit zag.
Daarna ook nog de "Turning Torso" bekeken. Dat is een artistieke woontoren van 54 etages die in zijn lengte een slag gedraaid is (als een kurkentrekker). heel apart om te zien.

Maandag 18 juli
Vanochtend naar Kopenhagen vertrokken over de beroemde Oresund brug, die Zweden met Denemarken verbind. Een 8 km lange brug met 4 km lange tunnel. Een van de langste verkeersbruggen van de wereld, zijn hoogste punt ligt 55 meter boven de waterspiegel.
In Kopenhagen de stadscamping opgezocht.
Na de middag op de fiets naar het oude culturele centrum gereden. Veel koninklijke allure, paleizen, kerken, Rosenburg kasteel. Vele markante gebouwen zoals het Raadhuis, het weermeisje, enz. En natuurlijk ook de kleine zeemeermin op een steen aan de oever bij de haven, het symbool van Kopenhagen. Heel indrukwekkend om dit allemaal te zien

• 19 Juli 2016 - 18:22

Roeline:

Hallo Ko en Geert.
    De eindspurt is in zicht, ik hoop dat jullie toch ook van Zweden hebben genoten na al het moois in Noorwegen.
    Ik ben nog steeds aan het uitrusten,zal nog wel weer even duren voordat ik weer helemaal "thuis" ben.
    Goede thuisreis en tot horens, groeten Roeline.

• 19 Juli 2016 - 18:43

Annie En Remy:

Dag heren, geweldig om jullie moois te lezen. We gaan er bijna ook zin in krijgen. Geniet van mooi Kopenhagen!

• 19 Juli 2016 - 21:04

Cor En Kees:

Hallo Mannen,

Wat een super reis maken jullie. Leuk om jullie op deze manier te volgen, zo genieten wij er ook van. Nog een fijne reis verder.