Oude Zijde Route 2 - Reisverslag uit Sandomierz, Polen van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Oude Zijde Route 2 - Reisverslag uit Sandomierz, Polen van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Oude Zijde Route 2

Door: Ko e Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

17 Juni 2018 | Polen, Sandomierz

Maandag 11 juni
Na afscheid genomen te hebben van de campingbeheerder zijn we binnendoor naar Gorlitz gereden. Door een licht heuvelend landschap met veel graanvelden. Het was zwaar bewolkt en donker weer, maar wel droog.
Eenmaal in Gorlitz aangekomen brak de zon door en was het weer snel 25 graden.
We hebben door de historische Altstad gewandeld met veel barokstijl monumentale gebouwen. Natuurlijk ook de monumentale en indrukwekkende Peterskerk bezocht, wat een goud en glitter. Gorlitz is ook bekend van het donkerblauwe keramiek.
Na de rondwandeling doorgereden naar Jelenia Gora.
Nu merk je op dat monumentale gebouwen veel achterstand hebben in onderhoud, zien er nogal vervallen en rommelig uit.
Voor de nacht hebben we ons geïnstalleerd op de stadscamping, eenvoudig maar schoon.

Dinsdag 12 juni
Vannacht wakker geworden van de regen, dus uit bed op de dakramen dicht te doen. Rond 09:00 uur werd het droog en zijn we het stadje ingelopen op boodschappen te doen. Een prachtig stadje maar met veel vergane glorie, wat men enigszins aan het herstellen is.
We zijn naar het nationaal park van het Reuzengebergte gereden om daar het wandelpad, wadospad Kamienczyka te lopen en een waterval in een kloof te gaan bekijken. De parkbeheerder sprak Nederlands, had er 8 jaar gewerkt.
Naar camping Pad Lasem gereden in Bolkow met een heel vriendelijke ook Nederlands sprekende beheerder, had 25 jaar in Nederland gewerkt
Gaf ons zijn telefoonnummer zodat we hem konden bellen voor het geval als we in nood kwamen zolang we in Polen zijn.
Een prachtige camping op een heuvel met een prachtig vergezicht.

Woensdag 13 juni
Na afscheid genomen te hebben van de beheerder hebben we een prachtige tocht gemaakt langs de grens met Tsjechië van Bolkow, via Kamiena Gora en Walbrijch naar Swidnica. Hier hebben we de 's werelds grootste houten kerk Vredeskerk) bezochten, gebouwd in 1656. Van oorsprong rooms katholiek maar later door de leer van Luther evangelisch geworden. Alle pracht en praal was nog in volle glorie aanwezig, maar wat een onderhoud aan zo'n kerk.
Daarna door naar Nowa Ruda door een indrukwekkend natuurgebied met Tafelgebergte, prachtig om dit te beleven, jammer was dat het vandaag juist een regenachtige dag was met 18 graden.
In Radkow op een camping de nacht door gebracht, we stonden er slechts met z'n drieën.

Donderdag 14 juni
Vandaag onze route vervolgd door de natuurgebieden met bewolkt en miezerig weer, doch later klaarde het op.
Later reden we de natuurgebieden uit door het platte, licht heuvelend landschap met veel graanvelden. Hier is het een wat rijkere streek, alles ziet er schoon en mooi onderhouden uit.
In de buurt van Gogolin gaan we de nacht doorbrengen op een camperplaats bij een bedevaartsoord, Gora Swieto Anne.

Vrijdag 15 juni
Vanochtend naar Auschwitz gereden. We kwamen eerst aan bij concentratiekamp Auschwitz ll, Birkenau, waar nog veel van de houten barakken stonden op een immens groot terrein met overal prikkeldraad wat onder stroom heeft gestaan. Heel indrukwekkend om dit te zien en te beseffen hoe enorm veel leed er hier geleden is.
De grote ingangspoort met de spoorrails er onderdoor waar mensen aangevoerd werden met spoorwagons. Je werd er gewoon stil van.
Vervolgens zijn we naar concentratiekamp Auschwitz l gereden.
In de stenen gebouwen, Block genaamd, kon je zien hoe men hier destijds geleefd heeft, men sliep op stro of strobalen op de grond of in grote stapelbedden. Indrukwekkend was de hoeveelheid schoen, brillen, kammen, borstels, koffers en ook haar daar nog lagen. Verder was er veel documentatie materiaal en foto's. Ook de gaskamer en verbrandingsoven waren toegankelijk. Van zo'n bezoek wordt je echt niet vrolijk, maak veel indruk.
Hierna zijn we naar een leuke camperplaats met zicht op een meertje gereden, was in een soort recreatiegebied. Heerlijk rustig, goed om zo'n dag te verwerken.

Zaterdag 16 juni.
Grappig was dat er al heel vroeg mensen kwamen voor dagrecreatie.
Tafeltje, stoeltjes en koelbox uit de auto en meteen sprokkelhout en dennenappels verzamelen om een vuurtje te stoken voor de bbq.
Hierna zijn we naar Krakow gereden en met een beetje geluk konden we de bus dichtbij het historische centrum parkeren.
Een prachtige oude stad met heel veel kerken met een nog springlevend rooms katholiek geloof, men zit hier nog in de kerk in een rij te wachten om te kunnen biechten, wat je in Nederland niet meer ziet.
Krakow wordt ook wel het Florence van het noorden genoemd, het is een levendige bruisende stad met veel activiteiten om het de toeristen naar de zin te maken.
Hierna zijn we doorgereden naar Sandomierz om hier verder het weekend door te brengen.

Zondag 17 juni
Heerlijk uitgeslapen en later op de dag het historische stadje bezocht met veel goed onderhouden cultureel erfgoed, een pittoresk stadje liggend boven op een heuvel, dus mooie vergezichten over de rivier de Wisla. Vanavond gaan we hier heerlijk in een van de vele restaurantjes uit eten.

• 17 Juni 2018 - 19:17

Rob Kamermans:

Bedankt voor jullie bericht! Jullie zien en beleven een heleboel. Auschwitz bezoeken moet ontzettend aangrijpend wezen. Goede reis verder!

• 18 Juni 2018 - 02:56

Manuel & Anne :

Schoonheid èn zwarte bladzijdes uit het verleden verdienen beiden onze aandacht en stille overdenking....
    Mooi verslag!
    We blijven afgestemd op jullie berichten-frequentie!

• 18 Juni 2018 - 17:51

Arnold Hendriks:

Ik geniet van jullie verslagen. Kijk nu al uit naar het volgende

• 19 Juni 2018 - 16:00

Anke Dommisse:

Mooi om te lezen! Jaren geleden als puber op de middelbare school ben ik met een uitwisseling naar Polen geweest. Naar deze streek... waar andere scholen naar Rome en Florence gingen, bezochten wij het Florence van Polen.

• 22 Juni 2018 - 10:56

Marten De Jonge:

Hallo Ko en Geert,

Interessant waar jullie zoal komen. Wij lezen met plezier jullie reisverslagen.
    Mooi volhouden. Plezierig verder en oppassen.

Groet,

Nel en Marten

• 24 Juni 2018 - 19:16

Van Seters:

Ha Ko en Geert,

Schandalig dat ik nu pas schrijf. Jullie waren zo aardig mij op te nemen in de adressenlijst, dan is het wel beleefd als ik eens iets laat horen. Eerlijk gezegd heb ik me door Rob pas kort geleden laten voorlichten over het openen van jullie bericht, heel onnozel , ik klikte steeds het verkeerde aan!!
    Nu dan toch alles gelezen, heel interessant, op een regenachtige dag ga ik met Het Beste Boek, dat ik nog heb uit de erfenis van mijn ouders, de hele route na, altijd leuk om al die plaatsen te vinden op de kaart. Ik moet nog iets verzinnen voor als Het Beste Boek mij niet meer kan helpen, Rusland staat daar denk ik niet in. Ik ga wel iets aanschaffen waardoor ik het toch allemaal kan vinden.
    In Goes loopt alles als vanzelf door, dit weekend was er het Veste Festival, jullie weten wel, met al die eetwagens. Ik zag zelfs een kraam met Edwin Vinke, dat is toch die jongen die in Zeeuws Vlaanderen een ster heeft voor zijn restaurant? En dat staat gewoon in Goes.
    Het weer blijft hier zomaar ongewoon goed, eigenlijk moet het eens regenen, de grond is veel te droog. Komende week wordt het strandweer, vaak eindigt dat in een onweersbui - niet leuk maar wel hhog nodig.
    Zijn jullie al onderweg met de groep? Gaat alles naar wens? Nog niet in Rusland hè, benieuwd of je iets merkt van de WK. Jeetje, gisteren die Duitsers weer in de laatste minuut door het oog van de naald gekropen, mazzelaars.
    Heel veel plezier jullie, tot de volgende keer en rij goed.