Oude zijderoute 7 - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Oude zijderoute 7 - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Oude zijderoute 7

Door: Ko en Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

06 Augustus 2018 | Kyrgizië, Bisjkek

01-08
Bewolkt weer, na het ontbijt toch nog even naar boven gereden, doch daar begon het te regenen. Dus toch maar geen wandeling meer. Dan maar naar de groep in Bishkek. Eenmaal uit de bergen werd het droog, maar het ging flink waaien met een gele stofstorm tot gevolg. Deze ging ons vooruit richting de stad. Het was dan ook erg stoffig in de stad. Gelukkig ging de wind daarna snel liggen en kregen we weer helder zicht. We stonden geparkeerd bij een hotel, wat tevens ook onze overnachtingsplek was. Samen met Tanny en Henk in een taxi naar de stad door een wie war van straatjes werden we uiteindelijk bij de bazaar afgezet. Leuk om hier door heen te lopen en te kijken naar wat er allemaal te koop aangeboden wordt. Daarna door de hoofdstraat gelopen, weinig bijzondere dingen te zien, behalve het park met de vele fonteinen ende vele kleurige bloemen. Met Tanny en Henk uit eten geweest in een mooi luxe restaurant, daarna met de taxi terug naar onze overnachtingsplek.

02-08
Vanochtend was het nog een hele toer om de stad uit te komen vanwege wegomleidingen. Eenmaal uit de stad reden we de bergen in om over de Otmokpas van 3200 meter te rijden. Een prachtige tocht, een ongerepte natuur met de alom aanwezige hoge met sneeuw bedekte bergen en natuurlijk ook de nomaden die daar in de zomer in Yurts leven met hun vee, schapen, paarden en koeien die daar vrij rondlopen.
We overnachten in een enorme weidse vallei op 2600 meter tussen de paarden en schapen. Regelmatig zagen we een kudde voorbij komen met hun herder te paard.
Toen de zon onderging koelde het meteen zeer snel af, naar 10 graden, dus toch nog even de kachel aan gehad.

03-08
Wakker geworden met een temperatuur van 4 graden, toch el een beetje fris. Doch toen de zon er eenmaal was liep de temperatuur al weer snel op. We zouden vandaag naar het Toktogul stuwmeer rijden. We reden door een prachtig weids en ook bergachtig landschap en moesten nog over een pas van 3200 meter. Daarna afgedaald naar het stuwmeer op 1000 meter. Dit is een van de grootste reservoirs van de Naryn-rivier, tevens ook de watervoorziening voor Uzbekistan. Hier op een camping een mooi overnachtingsplekje uitgezocht om hier twee dagen te blijven.

04-08
Vanochtend met de campingeigenaar een boottochtje gemaakt over het meer. In de bergen met hem nog een spelonk bezocht, die als verblijfplaats diende voor de wilde dieren. Daarna klom hij nog wat verder naar boven om voor ons pistachenootjes te plukken. Voor ons niet te eten, zijn rauw en hard.
‘S-middag lekker in het meer gezwommen en ‘s-avonds daar een heerlijk gebakken visje gegeten, al liggend aan tafel.

05-08
Vandaag een mooie rit door een prachtig, droog landschap met vele heuvelafwaarts de grens-plaats Osh. Is één van de oudste plaatsen van Centraal Azië, was een pleisterplaats aan een van de zijderoutes. Heeft een van de oudste markten van de wereld, bazaar Jayma, is een kilometer lang. Beroemd om zijn ligging- het kruispunt van handelswegen vanuit India naar Europa, al meer dan 2000 jaar. We blijven hier nog een dag staan, ondanks de hitte van overdag 38 graden en ‘s-nachts 23 graden.
Ko heeft een slechte nacht gehad, overgeven en diarree, niet te zuinig. Dus maandag een lusteloze dag aan de bouillon en Imodium, gelukkig vrij snel weer opgeknapt, dus van de stad hebben we niet veel kunnen zien.
Dinsdag steken we de grens over naar Uzbekistan.

• 06 Augustus 2018 - 17:33

Manuel & Anne :

Wat een historie! Mooi verslag weer! Sterkte Ko!

• 06 Augustus 2018 - 19:57

Maria:

Ik vind het een groot avontuur die reis van jullie. Wat prachtig om dit allemaal zo te kunnen beleven. Prachtige natuur en een hele andere cultuur. Geweldig!

• 07 Augustus 2018 - 08:43

Rob Kamermans:

Bedankt weer voor jullie verslag van de afgelopen dagen! De natuur om jullie heen moet wel heel indrukwekkend zijn! Maar ziek worden onderweg is natuurlijk geen feestje. Beterschap, Ko!

• 09 Augustus 2018 - 13:52

Marijn En Adrie:

Ja, wat een prachtige reis maken jullie. En wat zijn de mensen, zoals deze campingeigenaar, uitnodigend en vriendelijk tegenover voor hen "vreemde" mensen. Hij kent de mooie plekjes in de buurt en wil die met jullie delen. Geweldig toch??
    Jullie zullen zodoende wel veel indrukken opdoen: de reis zelf, de natuur, de cultuur en de bevolking.
    Maar goed dat jullie er een verslag van maken, zodat het na te lezen is.
    Zeg Ko, misschien is dat visje wel verkeerd gevallen...hopelijk was je weer snel opgeknapt.
    Wij hebben nu voor het eerst, na al die hitte, gelukkig regen....Je zou bijna een dansje in de regen doen van
    blijdschap!!
    Goed, dit is het voor nu. Het ga jullie goed op de reis en geniet ervan.
    Lieve groeten, Marijn en Adrie

• 12 Augustus 2018 - 11:25

Bert:

Bedankt voor de steeds mooie verhalen. Ik volg jullie steeds met de atlas naast de computer. geniet er van en doe voorzichtig. Groeten Bert.

• 12 Augustus 2018 - 11:25

Bert:

• 18 Augustus 2018 - 14:13

Janneke/Ria:

Het blijft bijzonder jullie te volgen. Eerste keer ziek. Wilde het gebakken visje niet zakken door te liggen aan tafel? Wens jullie goede voortzetting in goede gezondheid.
    Liefs van ons