Oude Zijde Route 16 - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Oude Zijde Route 16 - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Oude Zijde Route 16

Door: Ko en Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

27 September 2018 | Georgië, Tbilisi

23 september
Na drie dagen op de camping te hebben doorgebracht was het weer tijd om verder te reizen.
Na afscheid van Sandra en Marthy genomen te hebben zijn we eerst naar het klooster een dorpje verderop gereden. Het klooster lag wat hoger in de bergen, was zeer imposant, te meer omdat het voor een groot deel in de rotsen was uitgehakt.
Daarna een prachtige rit door het bergachtige landschap van Armenië richting de grens van Georgië.
De plek voor de overnachting vonden we in een klein dorpje vlak voor de grens, Akhtala, we konden de bus parkeren vlak voor het klooster.
We konden dit nog snel bezoeken voordat het donker werd en vroegen aan de beheerster of we morgen vroeg nog terug mochten komen om foto's te maken en of we hier konden overnachten, dit was geen probleem.
Een heerlijk rustig plekje om te overnachten.

24 september
Om 08:00 uur stond er al een mannetje bij de bus te wachten met de sleutel van het klooster. Ik ben met hem mee gelopen om nog de nodige foto's te maken. Jammer dat er geen gesprek mogelijk was omdat hij geen Engels sprak en ik geen Armeens. Hij wees met nog wel waar we water konden innemen. Daarna zijn we naar de verzamelplaats voor de grens gereden om daar de anderen te ontmoeten om gezamenlijk de grens over te gaan.
De grenspassage verliep vlot en netjes, we werden keurig geholpen.
Meteen na de grens het kantoortje opgezocht waar we een autoverzekering konden afsluiten. Daarna door een mooi bergachtig landschap naar Tbilisi gereden, naar de Tbilisi Mall, een grote Carrefourwinkel om daar boodschappen te doen en een simkaart te kopen voor telefoon en internet.
We besloten om op deze plek te blijven staan en met een taxi de stad in te gaan. Tbilisi is de hoofdstad van Georgië, een grote stad met 1,4 miljoen inwoners maar het oude gedeelte heeft een gezellige kneuterige uitstraling.
Een wirwar van kleine straatjes, verscholen boomrijke pleinen, bijzondere monumenten, tal van oude kerken, houten huisjes langs de rivier en vele gezellige barretjes en restaurantjes, kortom een heerlijke prettige ongedwongen sfeer.
Na er te hebben rondgedwaald samen met Frans en Mathilde hebben we een restaurant met een dakterras gevonden om onze magen te vullen. Gelukkig bleef het lang warm en hebben we gezellig zitten eten.
Daarna weer met de taxi terug naar de bus.

25 september
Omdat we nog een gedeelte van de stad wilden zien zijn we opnieuw naar de oude binnenstad gegaan om daar nog wat kerken, tempels en synagoge te bekijken.
Na de lunch terug naar de bus om vervolgens een stukje van de route over de Georgian Military Highway te rijden. Dit is een oude passage door de Kaukasus, loopt door de Darjalkloof, die Rusland met Georgië verbind, het is een weg met geschiedenis. Aangelegd in de 19e eeuw, tijdens de Russische bezetting van de Kaukasus was dit een belangrijke weg voor beide landen en is tot nu toe nog een veel gebruikte passage.
We besloten om bij Ananuri aan het meer te overnachten, een rustige plek vlak aan het water.

26 september
Vandaag en Highway verder vervolgd, de bergen in naar Kazbegi op ruim 2200 meter. Kazbegi ligt op de grens met Rusland op de twee na hoogste bergtop van Georgië.
Onderweg regelmatig stoppen om van de mooie vergezichten te genieten.
Je kunt het hier met Oostenrijk en Zwitserland vergelijken. Ook in de winter zijn hier volop ski mogelijkheden, nog wel niet zo ontwikkeld als in Oostenrijk en Frankrijk, maar daar wordt wel aan gewerkt.
Hoe hoger we de bergen in gingen hoe kouder het werd. Aan het eind van de middag was het nog 9 graden, dus tijd om de lange broek op te zoeken en aan te trekken.
Een skihut op gezocht om wat te drinken en later wat te eten. Daarna terug naar de bus, heerlijk met de kachel aan.

27 september
Vannacht regen gehad en vanochtend zaten we helemaal in de wolken.
De beslissing viel al snel om terug naar beneden te gaan in de hoop dat het daar beter weer is. De tocht naar beneden verliep niet echt vlot vanwege de mist en nevel. Ook oponthoud door dat twee vrachtwagens met elkaar in botsing waren gekomen. Daarnaast kwamen de herders met hun schaapskuddes en herders met hun koeien uit de bergen naar de dalen die ook gebruik maakten van de autoweg. Ja, als je midden tussen de schapen staat kun je niet meer doen dan wachten tot de kudde voorbij is.
We besloten om terug te rijden naar het meer bij Ananuri om daar weer te overnachten. Lekker een rustige middag om te ontspannen en o.a. deze blog bij te werken.
Morgen richting Gori.

• 27 September 2018 - 15:36

Rob Kamermans:

Dag Geert en Ko,

Hartelijk bedankt voor dit verslag. Jullie zijn door streken gereisd die overwegend Islamitisch zijn, maar ik begrijp uit jullie verslag dat Georgië (ook) een christelijke traditie heeft. Zo ontmoeten jullie verschillende bevolkingen en religies. Goede reis verder!

Rob Kamermans

• 27 September 2018 - 15:47

Bert:

Ko en Geert.

Een beetje laat Ko, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. 65 nog harstikke jong!
    We genieten van jullie verhalen . goede reis verder.

groeten Bert en Hans.

• 28 September 2018 - 05:18

Annie En Remy:

Dank jullie wel en wij hebben een borrel op je verjaardag genomen, alsnog proficiat!
    Mooi om zo toch een beetje met jullie mee te reizen.

• 28 September 2018 - 08:43

Arnold:

Georgië heeft van oudsher heerlijke wijnen. Al geproefd? Zeker doen. En ook weer hele fijne mensen. Ik ken er een paar. Fam. BiBichadze.
    En al plannen om in te treden bij een klooster???
    Veel genot en goede voortzetting van de reis.

• 29 September 2018 - 10:39

Petra Mols:

Hoi mannen, Veel dank weer voor de mooie verhalen. Jullie naderen zachtjes het thuisfront... (Heel zachtjes dan...). Ik ben mijn koffer aan het pakken voor mijn drieweekse Balkanreis. Verschil moet er zijn. Tot eind oktober over de mail!
    Liefs, Petra

• 30 September 2018 - 15:06

Marijn En Adrie:

Hallo Ko en Geert, Europa komt zachtjesaan in zicht!!
    Maar wat hebben jullie veel meegemaakt en veel gezien. Maar goed dat jullie elke dag een verslagje erven maken, anders zou er toch wel wat in de vergeethoek van de hersenen geraken. Zeker al die gebouwen, kerken en kloosters, maar vooral ook de namen van de dorpjes en steden.
    We volgen jullie nog steeds op de kaart. Een hele goede en mooie reis verder.
    Lieve groeten, Marijn en Adrie

• 01 Oktober 2018 - 11:13

Joke Wijs:

Allemachies wat hebben jullie al veel meegemaakt! Wij zijn zelf op vakantie geweest en hebben de verslagen van deze periode gelezen. Gaat allemaal niet zonder slag of stoot, maar over het algemeen verloopt de reis gladjes en mooi zo te lezen. Veel bijzondere ontmoetingen! Wij zijn erg benieuwd naar de foto's! Nog veel plezier en hopelijk geen panne meer! Groetjes Joke en Chris

• 01 Oktober 2018 - 13:23

Marten De Jonge:

Hallo Ko en Geert,

Marten is zakelijk ook vaak in Georgië geweest en kent Tbilisi ook. Maar dat is inmiddels 15 jaar geleden.
    Wat toen opviel is dat er veel Grols bier werd verkocht. Is dat nu nog het geval? Ook toen al waren er mooie skigebieden in de Kaukasus. Maar voor de toeristen was er maar weinig ontwikkeld. Ik begrijp dat dat nu ook nog zo is. Er zijn inderdaad prachtige wijnen in Georgië. Georgië was de bakermat van de wijn.
    In die tijd (15 jaar geleden) werd de Georgische wijn nog op fles gezet in Nederland. Ik dacht in Tilburg.

Ko ook nog gefeliciteerd met je verjaardag. Wij zullen er samen nog wel één op drinken.

Nel en Marten

• 08 Oktober 2018 - 16:46

Janneke/Ria:

Wat geweldig blijft het. Maar ik, Janneke, mis jullie wel hoor. Zodra we kunnen appen, gaan we dat weer doen. Hoewel Ria nog wel eens contact heeft met Geert via spelletje. Ik ben jaloers!!, maar wel op een gezonde manier. Veel liefs van ons en dikke knuffel voor allebei