Vervolg 4 - Reisverslag uit La Charité-sur-Loire, Frankrijk van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Vervolg 4 - Reisverslag uit La Charité-sur-Loire, Frankrijk van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Vervolg 4

Door: Ko Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

20 Mei 2015 | Frankrijk, La Charité-sur-Loire

14 mei, Parijs.
Na een goed ontbijt zijn we langs de Seine naar de Eifeltoren gewandeld en darr wat rond gekeken. Vervolgen naar de Arc de Triomf gewandeld en via de Champes Elysee naar de Pic de Concorde, door de tuinen van het Louvre weer richting de jeugdherberg. Vanwege een heftige regenbui moesten we een cafeetje invluchten en hebben daar een biertje gedronken. Daarna zijn we een dutje gaan doen op onze kamer.
Toen naar de Tour de St. Jacques gelopen om enkele foto's te maken. We kwamen langs een kerk en we besloten even binnen te kijken, toen we de deur openden hoorden we een lieflijk gezang, wat later blerk van nonnen te zijn. Welzijn een poosje inde kerk gebleven om er naar te luisteren.
Daarna in een restaurantje een hapje gegeten om vervolgens de herberg weer op te zoeken voor de nacht.

15 mei
Na het ontbijt afscheid genomen van de jeugdherberg.
Door de drukte van de stad onze route weer opgepakt, soms even zoeken naar de juiste straat.
In de buitenwijken reden we veelal op rustige fietspaden met joggende of wandelende mensen, die ons begroetten met bonjour of bon voyage.
Later onder het geluid van de vliegtuigen van vliegveld Paris-Orly kwamen we na zo' n 25 km weer op het platteland.
We vonden het niet erg om de hectiek van de stad achter ons te laten. Bij Villiers hadden we een prachtig gravelpad langs de rivier de Orge met prachtige natuur. De meidoorn was hier al bijna uitgebloeid.
In Longport hebben we een stop gemaakt voor het middagmaal.
Daarna door de velden Nasr Aepajon, daar zagen we de eerste velden met de nog jonge zonnebloemplantjes.
Het was bewolkt weer met een frisse wind in de rug!
Af e toe slechte landwegen. Je had meer aandacht nodig voor de dan dat je om je heen kon kijken. En wij in Nederland maar mopperen over een ongelijke stoeptegel!
Soms ging er voor een stoplicht een portierraam naar beneden met de vraag waar we vandaan kwamen en waar we naar toe gingen.
In Auvers-St-Georges besloten we de nacht in een Gites door te brengen op een manege, het was wel apart om regelmatig paarden gehinnik te horen.

16 mei,
Na een karig ontbijt, stokbrood met jam, zijn we naar Etampes gereden. Vervolgens langs het riviertje de Juine, met veel bochtige en kronkelende weggetjes met af en toe een hellinkje door een bebost gebied.
Vervolgens door eindeloze velden met aardappelen, tarwe, mais en suikerbieten via Toury naar Artenay. Dit was tot nu toe nog het saaiste stuk, eindeloze lange hellende landwegen met tegenwind en soms motregen.
In Artenay besloten we in een hotelletje de nacht door te brengen, het was wel wat gedateerd maar verder prima en men
deed de uiterstebest om onze fietsen een plekje op de cour te geven. Hier een Zwitserse jongen ontmoet die vanui Parijs te voet Nasr Santiago op weg was.

17 mei
Na een goede nacht zijn we met prachtig weer naar Orleans gereden, waar we voor de Kathedraal een kopje koffie gedronken hebben. We moesten even wachten tot de mis klaar was, eer Geert bij de priester een stempel kon halen.
We hebben daarna onze Tour vervolgd langs de Loire over prachtige fietspaden. Mooie natuur met vele bloeiende bomen en de gele brem.
De Loire is een brede ondiepe rivier met vele zandbanken en eilandjes. Er is ook veel zandwinning.
In Chateauneuf hebben we op een bankje langs de rivier gepicknickt.
Door gereden naar Sully waar we ons tentje op een camping opgezet hebben. Hier twee dames uit Utrecht ontmoet, die eenzelfde kampeerbus hadden dan wij, dus genoeg gespreksstof.
De andere ochtend verder langs de Loire afgezakt naar Chatelon, afwisselend langs de linker- en dan weer langs de rechteroever.
We zagen diverse roofvogel op zoek naar hun prooi.
Soms reden we ook langs het kanaal dat evenwijdig aan de Loire loopt, waar wel scheepvaart is.
In Balieu hebben we weer gekampeerd, we waren naast een Enges echtpaar de enige gasten. Het dorp leek ook erg uitgestorven.

19 mei
Vannacht wakker geworden van een regenbui met veel wind, doch bij het ontwaken scheen de zo'n alweer en konden we droog inpakken. Onze tocht vervolg langs de Loire genietend van de bonen met witte bloesem. Ook vandaag met veel tegenwind gefietst langs het laterale kanaal met zijn vele bruggetjes en handbediende sluisjes.
In Sancerre(van de heerlijke wijnen) werd het wat heuvelachtiger en zagen we ook de eerste wijngaarden. In Pouily wat gegeten en daarna doorgereden naat La Charite sur Loire, waar we ons tentje op gezet hebben op een camping op een eilandje in de Loire, heel bijzonder.
Vandaag woensdag 20 mei hebben we een rustdag.

• 20 Mei 2015 - 19:27

Wilma:

Hoi mannen, ik zei vandaag nog, het is al even geleden dat we een verslag te zien kregen.
    Je hebben toch al een behoorlijk stuk achter de rug he! Niet te veel zadelpijn?
    Jullie zullen al veel mooie natuur hebben gezien! ben benieuwd naar de foto's.
    We wensen jullie verder weer een voorspoedige reis toe.
    Xxxxx

• 20 Mei 2015 - 19:30

Rob Kamermans:

Bedankt weer voor jullie verslag! Een afwisselende reis qua omgeving en mensen, weer en eten!

• 21 Mei 2015 - 13:34

Roeline:

Hallo Ko en Geert,
    Wat een mooi verslag, vooral de tocht langs de Loire zie ik voor mij ,ik was daar 10 jaar geleden met 3 vriendinnen, het was door jullie verhaal weer als de dag van gisteren.
    groeten, Roeline.

• 21 Mei 2015 - 20:29

Marijn En Adrie:

Hallo Ko en Geert,
    Maar goed dat jullie alles opschrijven, anders zouden jullie toch wel het een en ander vergeten.
    Het is voor jullie een reis om nooit meer te vergeten!! Ontzettend veel indrukken en je maakt nogal
    eens wat mee onderweg. Leuk hè, die contacten met andere mensen. Zo zie je maar: veel mensen
    maken graag een praatje, vooral in den vreemden!
    Lieve groeten van ons, wij zijn intussen weer op de terugreis (met auto en caravan en daarachterop
    de fietsen) naar het Zeeuwse Krabbendijke.

• 21 Mei 2015 - 20:29

Marijn En Adrie:

Hallo Ko en Geert,
    maken graag een praatje, vooral in den vreemden!
    de fietsen) naar het Zeeuwse Krabbendijke.