Noordkaap 2016 - Reisverslag uit Skarsvåg, Noorwegen van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Noordkaap 2016 - Reisverslag uit Skarsvåg, Noorwegen van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Noordkaap 2016

Door: KoGeert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

22 Juni 2016 | Noorwegen, Skarsvåg

Vrijdag 17 juni,
In Hammerfest eerst nog boodschappen gedaan en daarna vertrokken richting Alta, door een prachtig ruw bergachtig gebied vol met meren, rivieren, watervallen en restanten sneeuw op de berghellingen.
Geleidelijk aan werd de bewolking dikker en ging het regenen en het werd niet meer droog.
In Alta het openluchtmuseum(Unesco), met paraplu, bezocht. Rotstekeningen die in 1970 zijn ontdekt, zijn zo'n 6000 jaar oud. Ook zijn hier sporen van bewoning gevonden uit het stenen tijdperk. Na hier 1,5 uur rond gewandeld te hebben, zijn we in het warme restaurant gaan zitten om onze ervaringen op te schrijven.
Daar kwam op een gegeven moment onze Duitse buurman met zijn vrouw binnen gewandeld. Wel toevallig dat we elkaar nu voor de derde keer troffen. We besluiten op hier op de parkeerplaats te overnachten en daarin waren we niet de enige.

Zaterdag 18 juni
De gehele dag regen. Desondanks besluiten we toch om via de canyon naar het stuwmeer te rijden. Een prachtige rit met veel watervallen langs de weg en een soms woest stromende rivier en dan weer een rustig meer. Enkele keren gestopt om foto's te maken en natuurlijk ook weer rendieren gespot. Eenmaal boven bij het stuwmeer konden we niet verder omdat de slagboom gesloten was. Toen dezelfde weg terug en dan ziet alles er toch weer anders uit dan op de heenweg. Bij een waterval een lunchpauze gehouden en nog een klein stukje gewandeld ondanks de miezerregen. Daarna naar de camping in Alta gereden, lekker in de warmte van de bus gebleven. Later werd het droog en toen zijn we over de camping nog naar de rivier gewandeld.

Zondag 19 juni,
Op het gemakje opgestaan en ontbeten.
Terwijl we aan het opbreken waren kwam Nederlandse mevrouw ons interviewen over de camping. Zij was van de ACSI, de campinggids. Zij bezoekt en beoordeelde camping die aangesloten zijn bij de ACSI.
Daarna zijn we een stuk naar het noorden gereden. Het was door, bewolkt met 10 graden.
Ons op een CP geïnstalleerd om te overnachten. Aan de ene kant hadden we zicht op zee en aan de andere kant zicht op de bergen met een waterval. We zijn nog richting de waterval gelopen maar konden op een gegeven moment vanwege de dichte begroeiing niet verder. Verder de avond in de bus door gebracht.

Maandag 20 juni
Bewolkt maar droog weer met 12 graden.
Op het gemak richting de Noordkaap gereden.
Na diverse tunnels kregen we de noordkaaptunnel, want de Noordkaap ligt op een eiland. Deze tunnel is 6,8 km lang en het diepste punt ligt 212 meter onder de zeespiegel.
In Honningsvag nog de laatste inkopen gedaan en toen naar camping Kirkenporten in Skarsvag, waar we onze vrienden Henk en Tanny zullen ontmoeten. We kregen keurig twee plaatsen naast elkaar.
Na de lunch zijn we naar het vissersdorpje gelopen en daarna naar de rots "Kirkenporten" aan de andere kant van de heuvel. Een rots aan het water in de vorm van een poort, hier is de camping naar vernoemd.
Toen we terug op de camping kwamen liep er net een kudde rendieren langs onze bus, wat een prachtig gezicht.
Rond 16:00 uur arriveerden Henk en Tanny waar we verder de dag mee hebben door gebracht. Henk heeft heerlijk pasta met gerookte zalm gekookt en na een aantal wijntjes was het heerlijk slapen.

Dinsdag 21 juni, Noordkaap
Vandaag een mooie zonnige dag met 14 graden.
Vanmiddag ieder in eigen camper naar de Noordkaap gereden. Daar was het druk er stonden honderden Campers en caravans.
We konden een goed plekje bemachtigen om naar de zonsondergang (gaat niet onder) te kijken.
Eerst op het gemakje rondgekeken en foto's gemaakt, frisse wind met 7 graden. Lekker met de winterjas.
Na de koffie met appeltaart in onze bus genoten te hebben zijn we het noordkaapcentrum gaan bezoeken, restaurant, filmzaal, kapel en natuurlijk veel souvenirs.
Daarna toch maar de champagne open gemaakt om de toasten op dit bijzondere moment. Ja, want het geeft toch een apart gevoel op op het noordelijkste puntje van Europa te staan.
Henk en Tanny hebben gekookt en wij mochten mee eten.
Inmiddels begon het te betrekken en kwam de regen dichterbij.
De zon bleef achter een wolk en kwam er niet meer onderuit, ook niet toen we om 00:45 uur terug naar de camping reden. Het was wel een prachtige ervaring om de midzomernacht mee te maken, want het blijft echt klaar helder licht.

Woensdag 22 juni
Na afscheid van Tanny en Henk genomen te hebben, zij reizen over Finland terug, zijn we eerst nog naar Gjesvaer gereden, een dorpje aan de andere kant van het eiland.
Daarna via Honningsvag naar Alta. Het was een regenachtige dag.
We installeerden ons daar op de camping voor de nacht.

• 22 Juni 2016 - 23:12

Manuel & Anne :

Missie volbracht! Proficiat!!! Gelukkig is jullie reis pas halverwege! Veel plezier verder!

• 23 Juni 2016 - 00:05

Petra Mols:

Wauw, de Noordkaap met zon... en dan ook nog op 21 juni... Wie wil dat níet?!
    Het is jullie van harte gegund.
    Inmiddels geloof ik ook dat jullie een echte eland zagen want nu worden er vaak rendieren genoemd.
    Wel bijzonder hoor!
    Pak er steeds mijn eigen foto's bij en zie veel paralellen.
    Ben benieuwd hoe het verder gaat.
    Lieve groeten weer.

• 23 Juni 2016 - 10:59

Hans:

PRACHTIG mannen GEFELICITEERD !!!

We (Rainer en ik) zullen vanavond een glaasje op jullie succes drinken, alvast SKOL!

Jullie zijn een goed voorbeeld van, tja, hoe zal ik het noemen, "mannen met levenservaring" - de Oostenrijkers noemen het "Pensionisten" die niet passief op de bank gaan zitten, als je op mag houden met werken, maar tonen dat een actief en onderdemend leven juist dan heel goed mogelijk is. Een mooi voorbeeld voor iedereen. Houden zo!

Groetjes uit Keulen,

Hans

• 24 Juni 2016 - 14:28

Marijn En Adrie:

Hé jongens, jullie hebben de Noordkaap gehaald! Weer iets wat jullie van je lijstje af kunnen strepen.
    Toch mooi dat je dat allemaal kunt doen. En wanneer jullie door Noorwegen naar beneden zakken, zul je nog veel meer moois zien..in één woord een SCHITTEREND land.
    Nu schreven jullie over een tunnel van 6.8 km., maar wij hebben er één gehad van 24.5 km. En vele van 10, 12, 13 km. Ze zijn niet meer te tellen hoeveel we er al gehad hebben.We hebben net 2 dagen bij Bergen gestaan en zakken zo zachtjesaan naar het zuiden. We hebben de Trollstigen gehad, door het Geirangerfjord gevaren, met de Flambahn meegeweest en heel, heel veel mooie natuur gezien. We willen de Preikestol nog beklimmen, Stavanger bezoeken en dan via de zuidkust naar Langesund waar we maandag 4 juli overvaren naar Hirtshals in Denemarken.
    Geniet nog veel van de reis, we spreken elkaar er wel over onder het genot van een.....

Lieve groeten, Marijn en Adrie

• 06 Juli 2016 - 21:07

Bert Remijn:

Ko en Geert,
    Prachtige reis zo te lezen, en alles prima verlopen, volhouden zo mannen.