Oude zijderoute 4 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Oude zijderoute 4 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Oude zijderoute 4

Door: Ko en Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

05 Juli 2018 | Rusland, Moskou

Dinsdag 26 juni
Hier in Rezekne staan we op een Camperplaats bij een recreatiegebied aan een meer met uitzicht over het water.
Huishoudelijkwerk gedaan, wasje gedraaid.
Hernieuwde kennismaking met de groepsgenoten.
Om 17:00 uur was er door Joke en Dick een welkomsborrel met hapjes georganiseerd. Er was zoveel dat we niet meer hoefden te koken.

Woensdag 27 juni
Om 09:30 uur onze eerste briefing waar Dick info gaf voor de eerst komende dagen en nogmaals controle van alle formaliteiten.
De bus verder in orde gemaakt,voldoende proviand en water voor onderweg.
Om 16:00 uur zijn we tot aan de grens gereden en de overnachting deden we op een bewaakte parkeerplaats bij een restaurant.

Donderdag 28 juni
Om 04:00 uur opgestaan i.v.m. dat we 06:00 uur naar de grens zouden gaan rijden, in colonne.
Eerst controle aan de grens van Litouwen, paspoort, autopapieren en chassisnummer.
Vervolgens kregen we de Russische grens. Het eerste loket controle paspoort, rijbewijs en autopapieren. Toen door naar het tweede loket voor invoer van de bus. Eerst een uur wachten voor dat onze voorganger door mocht rijden.
Tot overmaat van ramp was het wisseling van dienst bij de douaniers, hetgeen ook een uur ging duren.
Daarna werden wij geholpen door een Jongeman die gelukkig ook wat Engels sprak. Weer controleren paspoorten rijbewijs van de chauffeur en ook uitvoerige controle van de autopapieren. Eerst allerLimburgst formulieren invullen en daarna op het gemak invoeren op de computer. Daarna alle papieren afstempelenen vervolgens moesten we de bus openmaken, alle kastjes en bergingen. Toen werd er een andere douanier bijgehaald, die onder toezicht van onze douanier de bus ging inspecteren gewapend met zaklamp en spiegel.
Hierna kregen we het inklaringsformulier met stempel en mochten we doorrijden naar het laatste loket. Waar een vriendelijk Engels sprekende dame het inklaringsformulier goed was ingevuld en afgestempeld, wat een bureaucratie!. Dus na vier uur mochten we uiteindelijk de grens over.
Onze eerste stopplaats in Rusland was bij een benzinepomp, want de diesel kost hier €0,60; scheelt nogal wat met Nederland.
De overnachting was op een parkeerplaats bij een vakantiepark, konden mooi aan het meer staan met uitzicht over het water.
Het weer was heet, 30 graden, dus lekker uitrusten in de schaduw.

Vrijdag 29 juni
Vanochtend in colonne vertrokken naar Velikiye Luki, om simkaarten voor te telefoon te kopen i.v.m internet enz.
Ook weer geparkeerd op een bewaakte parkeerplaats en daarna het stadje ingelopen. Een echt Oostblok stadje met veel slecht onderhouden, grauwe flatgebouwen en slechte wegen.
We mistten een echt centrum en er waren ook geen terrassen.
Na wat gegeten te hebben in een broodjeszaak zijn we naar onze overnachtingsplaats gereden. Dat was op een bewaakte parkeerplaats bij een chauffeursrestaurant waar we die avond ook wat gegeten hebben. Het weer was nog steeds goed, alleen kwam er veel wind gepaard gaande met grote stofwolken en daarna begon het te regenen.

Zaterdag 30 juni
Vandaag op weg naar Moskou. Het weer was sterk afgekoeld, bewolkt met 15 graden en regenachtig.
We reden over lange rechte saaie wegen door bossen en weinig dorpjes. Later werd het landschap wat opener en zagen we meer graslanden en graanvelden.
Op het platte land zag alles er armoedig uit, maar hoe dichter we bij Moskou kwamen, hoe drukker de wegen en rijker de bevolking. Wat een enorme stad, we reden op de buitenste ring met vijf banen waar je links en rechts wordt ingehaald. Na 1,5 uur over de ring gereden te hebben kwamen we bij de camping aan waar we enkele dagen zullen blijven staan om de stad te bezoeken. Hier over meer in het volgende verslag.