Oude Zijde Route 3 - Reisverslag uit Rēzekne, Letland van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Oude Zijde Route 3 - Reisverslag uit Rēzekne, Letland van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Oude Zijde Route 3

Door: Ko en Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

25 Juni 2018 | Letland, Rēzekne

Zondag 17 juni
Vandaag uitgeslapen en rond 11:00 uur het pittoreske stadje Sandomierz bezocht, een mooi stukje cultureel erfgoed.
Verder van de rust genoten op de camping en 's-avonds heerlijk uit eten geweest in één van de leuke restaurantjes.

Maandag 18 juni
Vandaag weer een flinke rit gemaakt door een vrijwel vlak landschap met veel akkerbouw. Eind van de middag kwamen we aan in Balowiesa, dat midden in een natuurgebied ligt. Dit is weer een armoedigere streek, men woont hier in vaak slecht onderhouden houten huisjes. De camping ligt vlak bij het nationaal park Narodowy wat op de wereld erfgoedlijst van Unesco staat omdat hier nog één van de laatste oerbossen zijn.

Dinsdag 19 juni
Vanochtend eerst naar het touristenbureau geweest om een afspraak met een gids te maken om een wandeling door het oerbos te maken.
's-Middags van 15:00 tot 19:00 uur kregen we onder leiding van een gids een rondleiding door het originele oerbos. Hij wist heel veel over de vegetatie te vertellen, we zagen enorme woudreuzen van bomen van 250 tot 300 jaar met een lengte van 40 meter met een doorsnede van 2 meter, heel imposant allemaal. Het bos is nog in originele staat, geen houtkap of aanplant. hier leven ook nog oerossen, maar die hebben we jammer genoeg niet gezien.

Woensdag 20 juni
Vandaag weer een heel stuk naar het noorden gereden richting de grens van Litouwen, ook weer door een vrij vlak landschap met veel meren. Staan nu op een camping bij Suwalki, morgen de grens over naar Litouwen naar Druskinninkai. Hier is goed te zien dat het lange tijd niet geregend heeft, de landerijen zien er droog uit en het graan staat er maar magertjes bij, staat niet erg hoog.

Donderdag 21 juni
Bij de grens overgang werden we aangehouden voor controle van autopapieren, rijbewijs en paspoort, na 15 minuten mochten we doorrijden.
Ook moesten we de klok een uur vooruit zetten.
Een mooi heuvelend open landschap, lange rechte wegen van wisselende kwaliteit. Arme streek met veel houten slecht onderhouden woninkjes, maar soms zie je dan ook weer een prachtige kapitale villa. Het verschil tussen arm en rijk is hier redelijk groot.
Overnachten deden we op een camping in Rudiskes met een Nederlandse beheerder. de boodschappen konden we weer met euro's betalen.
Nog steeds warm weer, maar morgen geven ze koeler af.
Begin van de nacht begon het dan ook hard te waaien en te regenen.

Vrijdag 22 juni
Vanochtend was het droog en scheen de zon met 18 graden.
Na het ontbijt zijn we naar de hoofdstad Vilnius gereden eerst nog 10 km over een onverharde stoffige weg, ondanks dat het geregend had.
De bus meteen op de camperplaats vlak bij het centrum gezet en wat ons verbaasde dat Tanny en Henk [medegroeps reizigers uit Goes] hier ook stonden. Even met hen koffie gedronken en daarna de stad in.
Je liep hier echt van de ene kerk naar de andere van Rooms Katholiek, Russisch Orthodox tot Luthers. Het is ook een studentenstad, velen liepen met bossenbloemen omdat ze net geslaagd waren.
tussen de middag op een terrasje een heerlijke salade met een goed glas wijn genuttigd.
Tijdens onze wandeling kwam er gezang van achter een poort met daar achter een donkere gang, een zwerver wenkte ons om naar binnen te komen. Achter in die gang waren open deuren en kwamen we in een R.K-kerk waar een mis bezig was. Het gezang klonk zo mooi dat wij op de achterste bank gingen zitten, daarna werd de hostie uit gedeeld en hier gaat men nog op de knieën in het middenpad zitten en wordt de hostie op de tong gelegd. Na de zegen zijn we de kerk weer uit gegaan.
Moe en voldaan zijn we na een biertje op een terrasje weer naar de bus gegaan. Na het eten kwam Henk nog even bij ons een wijntje drinken.

Zaterdag 23 juni
Via Pabrade, Svencionelai naar Pauluse bij Ignali gereden.
Onderweg boodschappen gedaan bij de Maxima.
We reden over de provinciale weg met een afwisselend landschap, soms bossen en dan weer akkers met graan of weiland met koeien.
Hier ook weer de houten huisjes met golfplaten als dakbedekking, een arme streek maar meestal met een rijke grote imposante kerk.
In Pauluse wild kamperen op een parking aan de rand van een meer met uitzicht over het water waar men met watersport bezig was.
het was vandaag bewolkt weer met 18 graden.

Zondag 24 juni
Vannacht is het gaan regenen en het hield maar niet op, 13 graden.
Na het ontbijt vertrokken, reden door prachtige natuurgebieden met heel veel meren afgewisseld met bossen. Jammer dat we vanwege de regen er niet zo van konden genieten. We reden naar een camping bij Kraslava, de laatste kilometers over een onverharde weg, dit keer niet stoffig maar juist modderig vanwege de vele regen.
Een mooie kleine camping midden in de natuur met zicht over de rivier de Daugava, prachtig. We werden verwelkomd met een stukje geitenkaas met tomaat. Ze hadden hier een eigen geitenmelkerij en maken hun eigen kaas.
Eind van de middag werd het droog, dus nog een kleine wandeling door het bos gemaakt.
Geert moest nog even helpen om de geiten op stal te zetten, melken was niet nodig.

Maandag 25 juni
Vanochtend eerst nog wat geitenkaas gekocht te hebben en daarna op weg naar Rezekne, de verzamelplaats van de campergroep.
Het was mooi droog weer, eerst nog wat fris, doch later met de zon werd het toch nog 21 graden. Weer een mooi landschap met veel meren. Een dun bevolkt gebied en heel weinig verkeer op de wegen, in een uur tijd kwamen we maar vier of vijf auto's tegen.
Wat ons ook opviel dat de boeren hier de melkbussen nog aan de weg zetten en even later zagen we inderdaad de melkwagen rijden.
In Rezekne werden we hartelijk ontvangen door de leiding, we waren nummer 4 die er arriveerden en 10 minuten later waren Henk en Tanny er ook. Na enige informatie, het routeboek en de landkaarten, een wasje gedraaid. Voor het eten nog even een wijntje gedronken bij Tanny en Henk met..........een heerlijk stukje verse geitenkaas met walnoot en honing.
Na het eten gewerkt aan dit verslag.

• 25 Juni 2018 - 20:46

Manuel & Anne :

De reis onze (schoon)zus, samen met ons, naar Canada is goed verlopen. Wij zijn weer thuis. Jullie beginnen pas...

• 26 Juni 2018 - 06:11

Rob Kamermans:

Mooi verhaal! Jullie zien veel en ontmoeten veel mensen. Goede reis verder!

• 26 Juni 2018 - 11:44

Petra Mols:

Ha boy's,

Bedankt weer. Ik let goed op want de Baltische Staten staan ook nog op míjn lijstje...

Liefs,
    Petra

• 28 Juni 2018 - 08:45

Marten De Jonge:

Hallo Ko en Geert,

Wij volgen jullie verslagen met belangstelling. Zo te lezen is het weer hier beter dan bij jullie.
    Afgelopen zaterdag samen met Piet en Corry gezellig op terras bij de Post gezeten.

ps Wij willen graag meer weten over de wijnen die jullie daar drinken.