Noordkaap 2016 - Reisverslag uit Riga, Letland van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Noordkaap 2016 - Reisverslag uit Riga, Letland van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Noordkaap 2016

Door: KoGeert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

23 Mei 2016 | Letland, Riga

Zondag 15 mei
Vandaag na het ontbijt met de tram naar het centrum van de stad gereden. Het weer is een stuk frisser geworden, 15 graden met af en toe gespetter. Het is een prachtige stad met veel cultuur uit het verleden waar duidelijk Hollandse invloeden (architectuur) in de gevels te zien zijn. Soms lijkt het net Amsterdam. Gedansk was een Hanzestad die veel handel met Holland dreef, de schepen uit Holland kwamen met bouwmaterialen als ballast om vervolgens graan mee terug te nemen. Na de meeste highlights bekende te hebben en lekker aande oude haven op een terasje gegeten te hebben, zijn we weer met de tram terug naar de camping gereden.

Maandag 16 mei
Met droog weer vertrokken naar camping Wyzwanie in Osieczna.
Deze ligt midden in een bebost gebied met alleen maar onverharde wegen. We zagen vlak bij de camping een vos lopen, die voor ons nog even stil bleef staan om vervolgens de bossen in te rennen. De camping was in Nederlands beheer door wie we hartelijk met een kop koffie werden ontvangen. We waren de enige gasten, dus het was niet moeilijk een goede plaats te kiezen.
Het weer wordt steeds slechter, veel regen en wind.

Dinsdag 17 mei
Het is vannacht permanent gaan regenen, soms lijkt het wat lichter te worden, met 08 graden is het niet behaaglijk, dus de kachel kan goed zijn best doen.
In de loop van de ochtend wordt het wat droger, dus wat tijd voor enige huishoudelijke activiteiten.
Vanmiddag gewapend met paraplu door het bos naar het dorpje gewandeld.
In het winkeltje(Sklep), wat niet groter was dan 5 vierkante meter. Het was geen zelfbediening, moest nog denken aan de kleine Spar van Krabbendijke in mijn jeugd. Er stond een aardige mevr. achter de toonbank en met handen en voeten konden we toch de boodschappen krijgen die we nodig hadden. Verder ons vermaakt in de bus met lezen, puzzelen en t.v. kijken.

Woensdag 18 mei
Geert stelde voor om na het ontbijt verder te trekken, het weer was inmiddels opgeknapt, half tot zwaar bewolkt met af en toe een zonnetje, 18 graden.
We reden door een mooi heuvelachtig landschap, door bossen en landelijke met veel graanvelden, die er soms wat dun gezaaid bij lagen.
Op het platte land ziet alles er wat armoedig uit, kleine boerderijtjes met twee of drie koeien. In Mragowo kwamen we op camping Seeblick, een mooie terrassencamping met zicht op het meer. We zitten hier in het merengebied op de Mazurische plateau. De beheerder sprak Duits en liet ons vrij waar we gingen staan, later kwamen er nog meerdere gasten.

Donderdag 19 mei
Lekker een rustdag op de camping met dit mooie weer.
'S-middags op de fiets naar het dorp wat boodschappen doen.
'S-avonds nog kennis gemaakt met Willy, een Nederlandse vrouw die in haar eentje op pad was met haar campeerbusje, met zijn drieën een flesje wijn genuttigd.

Vrijdag 20 mei
Vanochtend vertrokken en na boodschappen bij de Lidl gedaan te hebben zijn we eerst naar Swieta Lipka gereden.
Daar een prachtige kerk bezocht met een schitterend orgel, wat door een non bespeeld werd, o.a het Ave Maria. Veel glitter en goud op het orgel en zelf de engeltjes op het orgel bewogen mee op het ritme van de muziek.
Daarna doorgereden naar Ketrzyn, naar Wolfschanze, een verblijfplaats van Hitler. Viel wat tegen, was alleen maar ruïnes en restanten van gebouwen. Toen op naar een camperplaats in Suwaltky, waar onze Nederlandse buurvrouw zich al geïnstalleerd had.

Zaterdag 21 mei
Het beloofd een prachtige dag te worden. We vertrekken naar Vilnius, de hoofdstad van Litouwen. Toen we Litouwen binnen reden, moesten we ook de klok een uur vooruit zetten. Op de camping hebben we eerst geluncht en zijn daarna op de fiets de stad gaan verkennen, ook weer een prachtige stad met vele kerken, een ervan was een Russisch orthodoxe kerk vlak voor dat er een dienst begon. Veel gelovigen gingen alle relikwieën en iconen langs om deze te kussen en kruisjes te slaan. Dit maakte op ons een diepe indruk. Verder was het druk en erg gezellig in de stad met de vele bandjes die op straat stonden te spelen, dit in het kader van de marathonloop van zondag. Dus lekker op het terras gezeten en daarna langs een alternatieve route langs de rivier naar de camping gereden.

Zondag 22 mei
Vanochtend vroeg vertrokken door een zo goed als vlak landschap naar Panevezys, de zusterstad van Goes. Was wel een grote stad maar maakte geen prettige indruk vanwege de vele armoedige huisjes en flatgebouwen en slechte wegen. Na de markt bezocht te hebben zijn we doorgereden naar Siauliai, waar we eerst de Heuvel der Kruizen bezocht te hebben. Een eeuwen oude gedenkplaats, die tijdens de Sovjetperiode regelmatig ontruimd werd, doch steeds weer werd opgebouwd.
Daarna een camping op gezocht waar we de enige gasten waren, heerlijk rustig met dit prachtige weer.

Maandag 23 mei
Op naar Riga.

• 23 Mei 2016 - 22:53

Manuel & Anne :

Jullie reizen relaxed door. Wij vertrekken zondag richting de Balkan. Goede voortzetting!!

• 24 Mei 2016 - 10:17

Arnold Hendriks:

Weer een mooi verslag. Fijne voortgang.
    Wij zijn weer thuis. Groetjes