Noordkaap 2016 - Reisverslag uit Oulu, Finland van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Noordkaap 2016 - Reisverslag uit Oulu, Finland van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Noordkaap 2016

Door: Ko Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

04 Juni 2016 | Finland, Oulu

Zaterdag 28 mei
Vanochtend om 05:15 uur opgestaan, was wel erg vroeg!
Na het ontbijt de boel opgebroken en na eerst nog getankt te hebben op naar de haven. We moesten ons daar om 07:00 uur melden en daarna konden we inschepen. Het was een luxe boot met een tiental dekken, restaurants, bar, slaaphutten enz.
We hadden een rustige reis en een behouden vaart. Na 2,5 uur varen, kwam Helsinki in zicht en konden we afmeren, na eerst tussen de eilandjes door te varen.
Daarna de camping opgezocht en verder van het heerlijke weer genoten.

Zondag 29 mei
Op het gemak ontbeten en daarna met de metro naar de binnenstad van Helsinki, de hoofdstad van Finland. Het was was bewolkt weer met 20 graden, dus toch maar een trui mee aangedaan. Een mooie stad met vele rijke en goed onderhouden gebouwen. Duidelijk te zien dat dit een rijker land is dan Polen en de Baltische staten. Is ook meteen te merken aan de prijzen!
Ook de bewoners zijn er een stuk vriendelijke en zien er ook beter gekleed uit (geen jongens meer in joggingbroeken). Ook hier diverse kerken bezocht en een culturele markt, waar we Tibetaans gerecht gegeten hebben, heerlijk maar wel pittig.
Inmiddels hadden we truien in de rugzak opgeborgen omdat de zon te voorschijn was gekomen.
Daarna weer met de metro terug naar de camping om verder van het heerlijke weer te genieten.

Maandag 30 mei
Vanochtend Helsinki verlaten en richting Tampere gereden, door een heuvelachtig landschap, afwisselend bossen en landerijen.
Goede wegen, die ook goed onderhouden worden. Wel veel flitspalen, slechts nog maar 1x geflitst! Het verkeer is hier, buiten om de grote stad erg rustig, soms kom je maar een enkele auto tegen. Hier ook veel meren en veelal houten huizen. Bosbouw is hier dan ook erg belangrijk. Weinig veeteelt, de tarwe staat hier nog maar net boven, nog veel lege akkers te zien.
In Tampere kwamen we op een mooie camping aan een meer. Prachtig weer met 28 graden.
Het gaat hier steeds langer licht blijven, om 24:00 uur is het nog steeds niet donker, toch maar naar bed gegaan.

Dinsdag 31 mei
Vanochtend met prachtig weer vertrokken richting Vaasa.
De natuur is hier prachtig, het landschap wordt steeds vlakker naar mate we dichter bij de kust komen.
Onderweg een keer gestopt voor de lunch en boodschappen te doen. In Vaasa een CP opgezocht, lag op een klein eilandje met een zandstrand. Na ons geïnstalleerd te hebben zijn we lekker op het strand gaan liggen.
Verder lekker voor de bus in de schaduw gezeten, kijkend naar de vrouwen die op de wasplaats vloerkleden aan het schuren waren.
Vriendelijke mensen hier, zijn bereid om een praatje te maken of ze beginnen zelf een praatje aan te knopen. Alleen van het Fins kunnen wij niets maken, maar met Engels of Duits kun je hier ook goed terecht.
Na het avondeten nog heerlijk naar de stad gewandeld.

Woensdag 01 juni
Doorgereden naar een parkeerplaats bij Kivipuista om aan het meer een bakje koffie te drinken. Een prachtige omgeving, het weer was ook mooi.
Daarna door naar Jacobsstad waar we weer heerlijk aan het strand gelegen hebben.
Toen door naar een CP bij Kokkola, waar we in het bos bij het strand blijven overnachten. Een prachtige plek, waar de jongelui nog tot 23:30 uur aan kwamen om te gaan zwemmen, verduisteren doe je hier niet, want het wordt niet meer donker.

Donderdag 02 juni
Om 07:00 uur werden we wakker, het was nog heerlijk stil in het bos. We waren de enige. Voor het ontbijt eerst een strandwandeling gemaakt, daarna zijn we richting Oulu vertrokken door een wat vlak landschap. Hier zagen we voor het eerst dat er aardappelen geteelt werden, althans de bedden, want de aardappels staan nog niet boven.
Eenmaal in Oulu aangekomen hebben we ons geïnstalleerd op de camping ook weer met een strand. Daarna een wandeling gemaakt om vervolgens een biertje bij het strandpaviljoen te drinken.
De zon gaat hier om 23:45 uur onder in het noordwesten en komt om 02:45 uur al weer op in het noordoosten.
Sinds vrijdagavond is het meer gaan waaien waardoor het ook frisser is geworden.
Voor ons gevoel wil de zon gewoon niet onder gaan 's-avonds, daarom lopen we om 24u nog maar even naar het strand.
We besloten om hier een aantal dagen te blijven.
Vrijdag en zaterdag hebben we benut om op de fiets Oulu te bezoeken. Een hele fietsvriendelijke stad, waarvan het oude centrum uit allemaal eilandjes bestaat aan elkaar verbonden met bruggen en bruggetjes.
We moeten nog steeds wennen aan de prijzen. Op het terras kost hier een biertje € 8,--, gelukkig is het dan een halve liter!
Verder lekker rustig aangedaan

• 04 Juni 2016 - 23:27

Manuel & Anne :

Toe maar! 8 euries voor een half litertje bier! Wij gisteravond hier € 1,50 .....

• 05 Juni 2016 - 09:41

Arnold Hendriks:

Her bier is dan wel duur, maar het licht spotgoedkoop. Hahaha

• 05 Juni 2016 - 11:45

Marijn En Adrie:

Hoi jongens,

Jullie zitten al heel wat noordelijker dan wij. Je hebt natuurlijk altijd baas boven baas......
    Wij zijn donderdag vertrokken en een zeer voorspoedige reis gehad. Een overnachtig op de grens van Duitsland/ Denemarken.
    Wij zitten op dit moment sinds vrijdagmiddag in Hirsthals, vanwaar we morgen overvaren naar Noorwegen.
    Bij ons gaat de zon om 22.30 onder en is al op als ik rond 5.30 wakker ben.
    Het weer is hier fantastisch!! Zeker 25 graden en heerlijk en prachtig fietsgebied. De camping ligt aan de Noordzee. Het is in één woord een plaatje. Geweldig!!
    Hé, we gaan ervan genieten en wensen jullie hetzelfde toe.
    Tot schrijfs weer maar.
    Lieve groeten, Marijn en Adrie