Noordkaap 2016 - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu Noordkaap 2016 - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Geert Hendriks Ko Pieper - WaarBenJij.nu

Noordkaap 2016

Door: KoGeert

Blijf op de hoogte en volg Geert Hendriks

17 Juni 2016 | Noorwegen, Hammerfest

Zondag 12 juni
Vanochtend met prachtig weer vertrokken uit Karasjok richting Lakselv door een prachtig heuvelachtig gebied. Langs vele meren en rivieren. Al van verre zagen we de besneeuwde bergen van de Noorse fjorden (noordkust).
Regelmatig gestopt om foto's te maken van de zee, meren en snel stromende rivieren. Op een picknickplaats met prachtig uitzicht over een rivier geluncht. Daarna door gereden naar de Sylfar Canyon, hier foto's gemaakt van het snel stromende water door een smalle rotsspleet. Onderweg zei Geert op een gegeven moment dat het al lang geleden was dat we rendieren gezien hadden. Prompt even later konden we vanuit de bus een groepje rendieren op de foto zetten. Verder richting het noorden, weer even stoppen om een waterval te bekijken.
In Ilfjord besloten we de nacht door te brengen op de camping.
De lucht ging betrekken en later ging het regenen met 10 graden.
Hier is nog amper begroeiing op de rotsen, alleen nog wat gras en mossoorten. Een dun bevolkt gebied, dus veel ruimte. Hier en daar een huisje en ook stil op de wegen.

Maandag 13 juni
Zwaar bewolkt weer met lichte regen vertrokken naar Gamvik, 10 graden. Onderweggenieten van de ruige natuur, bergen, dalen, rivieren en stroompjes. Regelmatig gestopt om van het uitzicht te genieten. Ook regelmatig rendieren gezien die in het mos aan het grazen waren. De dorpjes stellen niet veel voor, bestaan uit enkele houten huizen. We konden ook kilometers rijden zonder iets bewoonbare te zien. De natuur werd steeds steniger, arctisch aandoen met hier en daar nog restanten sneeuw. Toch kwamen we in deze barre oorden nog een enkele fietser tegen op weg naar het noorden. Van november tot april zijn de wegen hier afgesloten vanwege de sneeuw. Vervoer en bevoorrading gebeurt dan via de lucht en sneeuwscooters.
In Gamvik gestopt om de houten kerk te bekijken, daarna door gereden naar de vuurtoren in Slettnes. Binnen even wat gedronken en een praatje gemaakt met de Nederlanders die daar ook zaten.
Daarna de heuvel opgezocht waar een parkeerplaats was voor Campers, was in een vogelnatuurgebied. We hadden een weids gezicht over de Barendszee.
We hebben hier nog een wandeling gemaakt over de rotsen en de mossen. Daarna de warmte van de bus opgezocht, want er viel een lichte regen. Wel een avontuurlijk gevoel om hier zo te staan in de middle of nowere.
Hier wordt het geen zomer, want de temperatuur komt hier niet boven de 14 graden.
Even later zagen we hier onze Duitse buurman weer van Santa Claus Village.
Op een gegeven moment zagen we in het veld voor de bus een vos lopen, op zoek naar vogelnesten. Mooi was te zien dat een vogel op hem af dook om hem te verjagen, wat is de natuur toch mooi.

Dinsdag 14 juni
Zwaar bewolkt weer met regen en 05 graden, een sombere dag.
Van Slettnes terug gereden naar Ilfjord. Op zich een prachtige route, doch minder mooi met de regen en kou. Wel nog regelmatig gestopt om van het uitzicht te genieten.
In de loop van de middag werd het droog en kwam de zon door, hierdoor zag alles er wat vriendelijker uit.
Bij Priarforden aan een heel oud en verlaten haventje besloten we de nacht door te brengenmet zicht over het meer.
Hier stond nog een camper met Finse jongelui die daar aan het vissen waren, maar in de loopbaan de avond zijn zijn vertrokken en bleven wij alleen achter. Dat is wel genieten hoor.

Woensdag 15 juni
Het beloofd een mooie dag te worden met 15 graden.
Wij weer op pad en even later kwamen we op een smalle weg tussen het meer en de rotsen een kudde rendierbokken tegemoet.
Wij stoppen en zij ook stoppen, zo stonden we oog in oog met hun. Ze durfden er eerst niet langs, maar toen we de motor uitgezet hadden kwam eerst de leider(rendier met het grootste gewei) en daarna volgden aarzelend de anderen.
Onderweg een mooie plek uitgezocht voor een koffiestop en later ook voor de lunch.
In Lakselv hebben we boodschappen gedaan, daarna naar Russenes door gereden voor een camping. Daar stonden we aan zee met een prachtig uitzicht, zeker met de blauwe lucht en de zon. Toen we om 00:30 uur Nasr bed gingen, scheen de zon nog tegen de bergtoppen, toch maar gaan slapen.

Donderdag 16 juni
Op het gemak uit Russenes vertrokken, rijdend door een prachtig landschap van bergen, meren er rivieren naar Hammerfest. Zonnig weer. Steeds weer genieten van de vergezichten en regelmatig stoppen hiervoor. Onderweg kon ik nog een zee-otter spottend toen we langs het water reden, jammer dat we op dat moment niet konden stoppen.
In Hammerfest, de noordelijkste stad van de wereld met 10.000 inwoners hebben we ons geïnstalleerd op een parkeerplaats met uitzicht over de haven, waar boten in en uit voeren, een aardige bedrijvigheid. Het is een bedrijvige stad met veel moderne gebouwen en een vliegveld.
Vanmiddag al wandelend de stad verkent, jammer dat het ging betrekken en later ging regenen.

• 17 Juni 2016 - 20:09

Marijn En Adrie:

Hoi jongens, op deze manier doen wij weer maar een berichtje naar jullie.
    Wat hebben je al veel gezien en meegemaakt. Sommige gebieden die jullie beschrijven komen ons zeer bekend voor. Alleen maar rotsen, stenen met mos, besneeuwde bergen enz. En de rust en de stilte natuurlijk. We zijn naar een gletsjer geweest, we hebben door de besneeuwde bergen gereden, met aan beide zijden van de auto wallen van zo'n 2 meter sneeuw. Ze waren zelfs nog volop aan het skiën. Noorwegen is een schitterend land wat natuur betreft. Overweldigend mooi, om stil van te worden. Maar....dat zullen jullie straks ook wel ondervinden als jullie naar beneden komen zakken.
    In elk geval: goede reis verder en geniet er net zoveel van als wij doen.
    Lieve groeten, Marijn en Adrie

• 18 Juni 2016 - 08:32

Arnold Hendriks:

Wat zullen jullie veel te vertellen hebben bij thuiskomst. Geniet maar volop van de midsummernight . Goeie reis verder .........